Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Docenten maken weinig creatief gebruik van ICT. Een PowerPoint-presentatie is zo ongeveer het sufste wat je kunt bedenken, zegt José A. Bowen, hoogleraar aan de Meadows School of Arts in Texas.
Bowen verwijderde computers uit zijn klaslokalen en ontmoedigt docenten om PowerPoint-presentaties te gebruiken. "De tijd in de klas moet gebruikt worden voor discussie, vooral nu studenten colleges van internet kunnen downloaden en gebruik kunnen maken van digitale bibliotheken."
Levendige interactie is waar het volgens hem om draait, en die wordt gehinderd door Powerpoint-presentaties en saaie hoorcolleges. Hoewel Bowen computers verwijderde uit het leslokaal, is hij niet tegen technologie. Een docent kan een lange lezing echter beter online zetten. Dan kan hij het materiaal in overzichtelijke hoofdstukken aanbieden en loopt hij niet het risico teveel uit te weiden. "Je moet een college beginnen met 'Heeft iemand nog vragen', in plaats van ermee te eindigen", zegt hij in The Chronicle of Higher Education.
Uit onderzoek dat in april gepubliceerd werd in het British Educational Research Journal, blijkt dat studenten PowerPoint-presentaties een van de saaiste lesmethodes vinden. Seminars, praktijksessies en discussies waren het populairst.
Bron/meer informatie: The Chronicle of Higher Education
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.