Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 09-06-2009 | Article Rating | (0) reacties

Software 'geeft kinderen een stem'

Schotse wetenschappers hebben software ontwikkeld waarmee kinderen met spraakstoornissen, bijvoorbeeld veroorzaakt door cerebrale parese, beter kunnen communiceren.

Het computerprogramma 'How was school today?' gebruikt sensoren, magneetkaarten en opnametechniek om informatie te verzamelen over wat het kind dat het systeem gebruikt, die dag op school heeft meegemaakt. Op de magneetkaarten kunnen onderwijzers vastleggen wat het kind overdag op school heeft gedaan. Op de schoolmaaltijden staan barcodes, zodat geregistreerd kan worden wat de kinderen hebben gegeten. Sensoren leggen vast wanneer een kind welk lokaal binnenkomt.

"Deze informatie kan door de computer worden omgezet in een verhaal dat de leerling thuis kan delen", zegt Ehud Reiter, computerwetenschapper aan de Universiteit van Aberdeen. De kinderen kunnen thuis de gebeurtenissen van die dag selecteren en er zelf commentaar aan toevoegen.

"Voor kinderen met ernstige motorische beperkingen en geen of weinig spraakvermogen, is het erg moeilijk om een gesprek te voeren. De conversatie blijft vaak beperkt tot korte antwoorden van een of twee woorden", zegt Rolf Black van de Universiteit van Dundee. Uit testen is gebleken dat de software interactie verhoogt en de kinderen meer controle geeft over wat ze willen vertellen, zonder dat ze daarbij hulp van ouders of anderen nodig hebben.

Bron/meer informatie: BBC en Times Online


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.