Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 13-05-2009 | Article Rating | (0) reacties

Spellingsles van de computer

Basisschoolleerlingen maken hun spellingsoefeningen steeds vaker op de computer. Deze oefeningen hebben het meeste effect als de leerlingen extra woordinformatie aangeboden krijgen.

Dat blijkt uit onderzoek van Maartje Hilte, promovenda aan de Vrije Universiteit (VU) in Amsterdam. Hilte experimenteerde in haar onderzoek met verschillende soorten computerprogramma's. De leerlingen kregen nadat ze het woord hadden gehoord dat ze moesten spellen, extra informatie aangeboden. Soms was dit een visuele preview, waarbij het geschreven woord korte tijd op het scherm stond. En soms was dit de spellingsuitspraak, waarbij het woord letter-voor-letter werd opgezegd.

Vooral bij woorden met een onregelmatige spelling hielp de extra informatie goed. Dit zijn woorden die anders gespeld woorden dan dat ze uitgesproken worden, zoals 'jeans', 'computer' of 'barbecue'. "De Nederlandse taal kent vooral veel regelmatig gespelde woorden, zoals 'krant' en 'test'", aldus Hilte. "Daar is een spellingsuitspraak niet zinvol." Ook zal dit hulpmiddel niet veel effect hebben bij werkwoordsvervoegingen die vaak problemen opleveren, zoals de '-dt' in 'wordt'. "De conclusie is dan ook dat een visuele preview het meest helpt bij het leren spellen."

Spellingsvooruitgang

"Alle experimenten die ik heb beschreven in mijn onderzoek laten een enorme verbetering van de spelprestaties zien", vertelt Hilte. "Zelfs tweemaal vijftien minuten oefenen met specifieke woorden in een computerprogramma levert al een spellingvooruitgang op van 40 procent." Niet alle leerlingen zijn even goed in spellen, maar over het algemeen blijken de effecten gelijk te zijn voor sterke en zwakke spellers.

Meer informatie bij Kennislink.nl:
http://www.kennislink.nl/publicaties/leren-spellen-van-de-computer


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.