Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Bij het begrip 'digitale kloof' wordt nog te vaak gedacht aan het hebben van toegang tot multimedia. Die manier van denken leidt tot foute oplossingen.
Dat schrijft Benedict Wydooghe op zijn weblog naar aanleiding van het memorandum 'Aanbevelingen inzake digitale kloof voor de Vlaamse regering', geschreven door het Vlaams Steunpunt Nieuwe Geletterdheid (LINC) en Strategisch Plan Kempen (SPK).
"Mensen gebruiken technologie op verschillende wijze. Er is een groep die nooit beroep doet op nieuwe technologieën, we zien een groep selectieve gebruikers en een groep gesofisticeerde gebruikers. Je vindt deze driedeling bij vrijwel alle categorieën, zelfs bij docenten in het hoger onderwijs. Dat digitale ongeletterdheid slechts bij bepaalde groepen voorkomt, is een misverstand."
Die oude manier van doelgroependenken onderschat het gevaar van maatschappelijke uitsluiting als gevolg een gebrek aan ict-vaardigheden. Gebrek aan deze vaardigheden zal een belangrijker oorzaak van uitsluiting worden dan huidskleur, geslacht, of leeftijd.
Volgens Wydooghe is er daarom behoefte aan een 'E-mancipatie methodiek' die inspeelt op individuele behoeften en aansluit bij de leefwereld van doelgroepen en organisaties. "De buurt en vereniging (zowel reëel als virtueel) zijn dé sociale plekken bij uitstek die digitale uitsluiting voorkomen."
Lees het volledige artikel hier:http://gameovergames.skynetblogs.be/post/6852492
Aanbevelingen inzake digitale kloof voor de Vlaamse regering:http://www.vsng.be/memorandum/memorandum.pdf
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.