Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Jongeren maken veel gebruik van internet, maar zij mogen niet allemaal tot voorlopers op internet gerekend worden. De toepassingen die ze vaak gebruiken, zoals MSN en Hyves, benutten ze vooral om te communiceren met vrienden en te 'spelen' met hun identiteit. Dat blijkt uit onderzoek van Emiel Kanters van het bureau Bestuur & Management Consultants (BMC) en Harry van Vliet van het lectoraat Crossmedia van de Hogeschool Utrecht, in opdracht van Kennisnet. Doel van het onderzoek was om antwoord te krijgen op de vraag 'Zou het onderwijs niet enorm kunnen profiteren van (vaak gratis) Web 2.0-toepassingen (Wikipedia, Hyves, maar ook minder bekende mogelijkheden, zoals taggen, vloggen en twitteren), die immers aansluiten op de belevingswereld van jongeren en goed passen bij hun manier van kennis verwerven?'. Verder maakt het onderzoek duidelijk dat jongeren goed zijn in algemene ICT-vaardigheden. Hun beheersing van informatievaardigheden die noodzakelijk zijn voor leren en het functioneren in een kennissamenleving, blijft wel een punt van (maatschappelijke) zorg.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.