Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 06-12-2008 | Article Rating | (0) reacties

Online Educa Berlin: the key notes

Een impressie.

 

Michael Wesch , door Wired als 'de uitlegger' bestempeld, is een cultureel antropoloog uit Kansas, die zich bezighoudt met de invloed van media op onze leefwereld. Hij verdiende zijn naam aan de korte video's, waarin hij onder andere vertelt hoe internet werkt en in een wat langere versie, verklaart hij YouTube voor de Amerikaanse senaat. Zijn speech in Berlijn is een kopie. Hij citeert opvallend vaak Marshall MacLuhan , maar blijft daar gelukkig niet in hangen

 

De volgende is prof Norbert Bolz, een veelschrijver, die met iets meer achtergrond dan Wesch probeert uit te leggen wat er aan de hand is. Hij is bekend voor zijn onderzoek naar massa media en communicatie theorieen en richt zich vooral op de economische en technologische veranderingen.

 

In zijn visie gaat het de komende tijd om:

l        Serious play: het mechanisme om vaardigheden eigen te maken voor de netwerksamenleving

l        Self design: afgekeken van Tom Peters . De arbeidsmarkt als een markt van personen, de zichzelf in beeld moeten brengen. 'Branding' heet dat in het jargon ofwel 'Public display of Selfdesign'.

l        Identity management: de economie van de identititeit, herkenbaarheid, aanbeveling. Ben ik wel te vinden op internet? Denk aan programma's als Linkedln, Xing en Nyamiz

l        In diezelfde categorie valt 'attention management'. Ofwel, krijg ik wel de aandacht  en wat moet ik ervoor doen? Door algemeen tijdgebrek wordt attention management cruciaal.

l        Tot slot de 'linking value'. Een gedachte die gebaseerd is op de theorie van sterke en zwakke schakels van Granovetter . Zwakke schakels zijn goed voor nieuwe informatie en dat is juist wat er gebeurd in de sociale netwerken.

 

De derde in lijn was Roger Larsen. De baas van Fronter, een LMS-achtig product en hoofdsponsor van Online Educa. Hij viel volledig uit de toon door zich als verkoper op te stellen en dat steeds te ontkennen. Bovendien liet hij een groot aantal fletse plaatjes zien van zijn systeem, waardoor de verwarring compleet was.

 

In de avond opnieuw een paar key notes.

 

Ton Zijlstra , een welbespraakte Nederlander, die probeert uit te leggen wat er de laatste 8 jaar in zijn leven is gebeurd. Kernwoord is ‘connected’ en vanuit die hoedanigheid is een visie ontstaan op de hedendaagse werkelijkheid. Internet is de belangrijkste drijfveer achter de verandering en de technologie met de bijbehorende tools bepalen voor een belangrijk deel hoe die werkelijkheid eruit ziet. Een voorbeeld: 50% van de bedrijven in Nederland zijn eenmansbedrijven. De Generation Y bestaat niet. De wereld is veranderd, niet de kinderen. Zij hebben het voordeel in de nieuwe werkelijkheid op te groeien, wij moeten ons aanpassen. Wij zijn echter wel degene die de nieuwe werkelijkheid op ons geweten hebben. Er passeert een hele reeks begrippen, zoals: ‘very important, visibility, agility, no predictability, uncertainty, engagement, experimenting. Het het is duidelijk, je moet er zin in hebben, anders wordt het niks meer met je in deze nieuwe werkelijkheid, die ook nog eens met de dag een ander gezicht krijgt. Vermoeiend!

 

Tot slot Clive Shepherd ,  de ouwe rot die het niet verleerd heeft om de zaal aan het lachen te krijgen, terwijl hij er toch zo ernstig uit ziet. Wat te denken van de ‘Generation Zzzzz (asleep)’ als het gaat over de Baby boom generatie, die blijkbaar moeite heeft om onder het media-geweld bij te blijven. Hij gaat behoorlijk structureel te werk in zijn beschouwing over de werkelijkheid. Leermethoden zijn tijdloze fenomenen, die door de tijd heen alleen verschillen in de mate van dominantie. Een geruststelling voor degene die dachten er helemaal niets meer van te begrijpen.

 

Verdergaande verandering is echter onontkoombaar door het andere denkpatronen, nieuwe verwachtingen en de toenemende tijdsdruk om te presteren. Allemaal ingegeven door de technologie. Daarbij komt het Connectivism om de hoek kijken als een vorm van ‘outward brain’ met grote consequenties voor het functioneren en leren op de werkplek, want dat is het domein van Sheperd. Van hem kunnen zaken als leerstijlen, Neuro-linguistic, Maslow, e.a. de vuilinsbak in. Dat geldt trouwens ook voor de school. Een instelling waar kinderen naar toe gaan om de leerkracht te zien werken.

 

Ook bij Sheperd geen erkenning van de Generation Y, die technisch begaafde jongeren. In zijn ogen is de technologie veranderd en niet de mens. Hij gelooft niet dat e-learning buiten schot zal blijven in de huidige crisis. Een een werkelijk aangename gedachte in dat kader is dat mensen door Clive niet als het belangrijkste worden gezien in een bedrijf, maar veel belangrijker!

 

En dan nog een paar meedenkertjes:

o       Technologie is de belangrijkste animator voor verandering

o       Veel nieuwe media geven ons een onrustig gevoel.

o       Kijk naar het principe van een toepassing en probeer dat te adopteren

o       Gebruik vna Open Source is alleen maar toe te juichen en niet meer tegen te houden

o       Tools om snel content te ontwikkelen

o      De aangename prijs van nieuwe medie.

 

Jack Welch (oud CEO van General Electric)

“If the rate of change outside is faster than inside, the end is in sight’.

 

Jay Cross

‘Survivors must write new agendas while they still have desks to write on’.

 

Nog meer indrukken …foto’s van OEB2008

 

 

Wordt vervolgd.

Pieter


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.