Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 20-11-2008 | Article Rating | (0) reacties

Proefschrift over hoe samen te werken in virtuele teams

Hoe kunnen virtuele teams effectiever zijn door te kijken naar gedrag van teamleden, culturele verschillen en de manier waarop teamleden zijn verdeeld over locaties? Dat onderzocht psychologe Daphne Dekker (28) van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e), en waarop ze 25 november hoopt te promoveren. Dekker ontdekte tijdens haar onderzoek onder meer dat je zonder fysiek contact moeilijker onderling vertrouwen opbouwt. Daarnaast zorgen culturele verschillen sneller voor misverstanden.

Bij veel multinationals werken mensen over de hele wereld met elkaar samen. Deze 'virtuele teams' communiceren met elkaar via e-mail, chatprogramma's en 'conference calls'. Volgens Dekker, die virtuele teams van grote multinationals als Shell, Philips en IBM in Nederland, België, de Verenigde Staten en India ondervroeg, ben je er daarmee niet.

Een onverwachte conclusie is dat virtuele teams met slechts één persoon per locatie veel effectiever werken dan wanneer er meerdere personen op één plek zitten. Volgens Dekker is dit opvallend omdat het ingaat tegen het gevoel dat leeft bij veel virtuele teams. Wanneer op een locatie meerdere mensen samenwerken, blijkt echter dat ze eerder een deel van hun identiteit aan deze 'subgroep' gaan ontlenen. Met als risico dat ze het belang van de subgroep voor dat van het gehele (virtuele) team stellen. Dit is negatief voor de samenwerking.

Verder verloopt de samenwerking op afstand soms moeizaam vanwege culturele verschillen tussen teamleden. Zo vinden Nederlanders het belangrijk dat elk teamlid meehelpt wanneer andere teamleden het te druk hebben. Belgen en Indiërs hebben het tonen van respect voor collega-teamleden hoog in het vaandel staan. Amerikanen hechten zeer aan het goed structureren van de virtuele bijeenkomsten. Voor een optimale samenwerking moeten alle teamleden rekening houden met dit soort verschillen, concludeert Dekker.

Omdat de leden van een virtueel team niet fysiek bij elkaar zijn, is het extra belangrijk elkaar op de hoogte te houden van agenda's en persoonlijke zaken. De band die je door persoonlijk contact kunt opbouwen, ontbreekt namelijk. En die is juist cruciaal voor het ontstaan van vertrouwen tussen teamleden.

In een virtueel team werken mensen op verschillende locaties samen aan bijvoorbeeld één ontwerp. Daarbij kan de grote afstand ook een voordeel zijn, bijvoorbeeld voor de planning. Stel je voor: een teamlid in India maakt een eerste opzet, waarna hij die aan het einde van de Indiase werkdag deelt met de rest. Zijn collega in Europa werkt het vervolgens verder uit, waarna een derde collega in de Verenigde Staten nog alle tijd heeft om het resultaat kritisch te bekijken


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.