Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 17-11-2008 | Article Rating | (0) reacties

'Elektronisch Leerdossier is nog te onbekend'

'Het Elektronisch Leerdossier (ELD) is nog te onbekend'. Dat is een van de belangrijkste conclusies uit een onderzoek (PDF, 12 pagina's) dat Wijnand Aalderink, hoofd Onderwijszaken aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG), heeft gehouden en waarbij gesprekspartners (onderwijskundig, beleidsmatig, administratief) van diverse hogescholen en universiteiten werden bevraagd. Het onderzoek vond plaats in opdracht van de SURF Foundation, die geïnteresseerd was in de vraag hoe vanuit de HO-instellingen tegen de ontwikkeling van het ELD wordt aangekeken.

Uit het rapport van Aalderink blijkt dat ongeveer de helft van de respondenten op de hoogte is van het bestaan van het ELD, en dat met name in de kring van begeleiders en opleidingscoördinatie het ELD nog geheel onbekend is. 'De inschatting van vrijwel alle respondenten is bovendien dat het ELD nauwelijks enige bekendheid geniet in de eigen organisatie en dat het belang ervan dus zeker nog niet onderkend wordt. Om het ELD op de agenda te krijgen is brede doelgroepgerichte communicatie richting het hoger onderwijs en ook binnen de instellingen gewenst'.

Een andere conclusie die Aalderink uit het onderzoek trekt, is dat informatievoorziening via het ELD gestandaardiseerd én deels configureerbaar moet zijn. 'Momenteel is er vanuit het perspectief van de hoger onderwijsinstelling te weinig zekerheid over het aanleveren van informatie langs de ELD-route. Niet alle toeleverende scholen doen nog mee aan het ELD... Bovendien kunnen leerlingen nu zelf kiezen of hun ELD al dan niet ontsloten wordt ten behoeve van een hoger onderwijsinstelling waar zij gaan studeren. Dat maakt bij elkaar opgeteld het beeld vanuit de ontvangende instellingen te gefragmenteerd; het moet juist een vast onderdeel van informatievoorziening zijn'.

Bron: ELD


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Geen artikelen gevonden

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.