Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 29-10-2008 | Article Rating | (0) reacties

Learning 2008: Tools zijn goed!

Door onze redacteur Marcel de Leeuwe

Om 8.00 uur 's morgens is het de beurt aan Kevin Kelly om de deelnemers aan Learning 2008 te inspireren en aan het denken te zetten. Dat is wel toevertrouwd aan de veelzijdige oprichter van Wired Magazine. Dit magazine is ook nu nog toonaangevend en plaatst technologie in een breder maatschappelijk perspectief. De filosofische benadering van het blad en de blogs zetten u aan het denken.

Kelly vertelt dat internet pas 5000 dagen oud is en dat niemand je in de begindagen zou hebben geloofd als je een beeld had geschetst van de ontwikkelingen van nu zoals Flickr, YouTube en Wikipedia. Het is moeilijk om de toekomst te voorspellen, zeker als eenling. Een voorbeeld wat aantoont dat het collectief slimmer is, komt van Google. Daar hebben ze een intern systeem waarbij de massa de releasedatum van bijvoorbeeld software voorspelt. De voorspelling van de hele groep blijkt veel accurater te zijn dan dat van enkele specialisten hoger in de organisatie.

Nieuwe tools zorgen voor vernieuwing
In een kleinere sessie licht Kevin Kelly zijn denkbeelden toe. Kelly is een optimist die tools ziet als iets wat in de kern positief is, niet neutraal. Tools bieden ons nieuwe mogelijkheden. Prikkelend vraagt Kevin Kelly zich hardop af wat er zou zijn gebeurd als Beethoven 3000 jaar eerder was geboren. Zonder muziekinstrumenten in zijn omgeving. Er zou dan een groot talent ongebruikt zijn gebleven. Daarom zijn we moreel verplicht om tools naar de wereld te brengen. Ze maken ons het leven gemakkelijk.

Kritisch is hij op de futurologen die voorspellen dat de computer ons voorbij streeft en dat hij door een grotere intelligentie bijvoorbeeld ziektes zullen verdwijnen. Computers zijn nu al soms slimmer dan mensen maar ze zullen op een andere manier worden ingezet.

Verder kijken dan de techniek
Wat me opvalt is dat anno 2008 nog steeds veel mensen een grote nadruk leggen op de techniek. Als we eenmaal een goed LMS hebben dan zijn we er; dat idee. De didactiek en de beleving van de lerende lijkt soms erg ondergeschikt te zijn.

Maar er zijn ook mensen die verder kijken en die de technologie ten dienst stellen van het leren. Zo iemand is Doug Lynch van de University of Pennsylvania. Samen met Amit Das van de Wharton School of Business presenteert hij een e-Learningproject. De studenten zijn ook aanwezig en samen bespreken ze het leertraject waarbij onderwijskunde studenten een filmcursus krijgen. Hierbij gaan ze na een contactdag aan de slag en leren hoe je filmt, monteert maar vooral hoe je een verhaal vertelt en hoe je mensen fascineert en inspireert. De studenten kregen allemaal een eenvoudige Flip-camera* waarmee ze zonder veel kennis konden filmen. Met standaard software zoals Moviemaker of iMovie werd de film gemonteerd en gepubliceerd via een wiki en via een YouTube-achtige site.

Duidelijk is hier de ondergeschikte rol van de techniek. Het verhaal en de verhaallijn zijn belangrijk. De contactdag was meer dan voldoende om de studenten genoeg vertrouwen te geven voor het vervolg. Met online activiteiten werden de studenten verder ondersteund en werd de kennis uitgebouwd. De studenten waarderen dat ze in dit project inzicht hebben gekregen in een goede verhaallijn en ook erkennen ze de complexiteit van zo'n filmproject.

De studenten laten trots de eindresultaten zien van hun educatieve video's. In een keer wordt helder waar het bij leren echt om draait. En dat is, voor de lerenden althans, niet de laatste ontwikkeling op het gebied van SCORM of een LMS. Hier staan betrokken studenten die door het leerproces zijn geraakt en die heel actief een nieuw gebied hebben ontdekt. Ze weten zelf de kijker weer te raken met hun film. Zo mooi en rijk kan eenvoud zijn.

* de Flip-video is in Nederland niet te koop. Een alternatief voor deze camera is de Vado van Creative.

 

Kevin Kelly van Wired met een spannend inzicht:

 

 

Doug Lynch over de filmcursus:


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.