Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 17-10-2008 | Article Rating | (0) reacties

Sociale netwerken meest populair bij zakelijke gebruikers in Spanje en Nederland

Ondanks de potentie als marketingtool, worden sociale netwerken onder zakelijke gebruikers geprefereerd als netwerktool. Dat blijkt uit onderzoek van Survey Sampling International (SSI), die onderzoek heeft gedaan naar de populariteit van online netwerksites onder 6874 zakelijke respondenten in Groot-Brittannië, Spanje, Duitsland, Frankrijk, Italië en Nederland. Hieruit blijkt dat 75 procent van de Spaanse zakenlieden lid is van een online sociaal netwerk, gevolgd door de 63 procent van de Nederlanders en 51 procent van de Britten.

Resultaten geven aan dat meer dan 50 procent van de zakelijke gebruikers dagelijks inlogt op netwerksites. Het onderzoek laat zien dat zij steeds meer gebruikmaken van online netwerken, waarbij vier procent bekent elk uur in te loggen. De populariteit van sociale netwerken is te verklaren aan de hand van de zakelijke voordelen. Zo bieden sociale netwerken internetgebruikers de mogelijkheid hun relatie met collega's en zakelijke contacten te verdiepen. Van de ondervraagden geeft 47 procent echter aan sociale netwerksites voornamelijk te gebruiken voor interactie met vrienden en collega's. In Spanje (50 procent), Groot-Brittannië (49 procent) en Italië (42 procent) is netwerken de grootste motivator voor het gebruik van sociale netwerken. Onder de Nederlandse sociale netwerkers is dit 36 procent.

Anderen geven aan sociale netwerken te gebruiken om hun vrienden en bekenden te bespioneren of observeren. Frankrijk is hierbij het meest nieuwsgierige land, waarbij 53 procent van de sociale netwerkers aangeeft dat het observeren van bekenden de voornaamste reden is voor het gebruik van netwerksites. Frankrijk wordt op de voet gevolgd door Italië (44 procent) en Duitsland (43 procent). Van de Nederlandse sociale netwerkers geeft 35 procent aan hiervan vooral gebruik te maken om bekenden te observeren. De weinige respondenten die sociale netwerken actief inzetten voor zakelijke relaties, geven aan dat de voornaamste mogelijkheden in PR en klantrelaties liggen.

Ondanks de hype rondom Web 2.0 hebben weinig business-to-business gebruikers de nieuwe technologieën toegevoegd in de marketingplannen. In Spanje en Duitsland, de landen waarin sociale netwerken het meest worden gebruikt voor zakelijke doeleinden, geeft een kwart van de respondenten aan dat Web 2.0 een onderdeel uitmaakt van hun marketingstrategie. In de andere landen ligt dit lager: 20 procent in Italië, 19 procent in Frankrijk, 11 procent in Groot-Brittannië en 8 procent in Nederland.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 07-05-2022

Hoe de pandemie ons leren veranderde

De corona pandemie heeft een grote invloed op onze manier van leren. Helma van den Berg deelt haar mening.