Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Leerlingen en studenten met een visuele beperking hebben recht op toegankelijk onderwijs. Dat vindt Viziris, de netwerkorganisatie van mensen met een visuele beperking, die constateert dat leermiddelen steeds ontoegankelijker worden. Om de problematiek aan de orde te brengen, heeft de organisatie het manifest 'Samen lezen, samen leren, samen werken' opgesteld, met daarin een oproep om leermiddelen toegankelijk te maken voor blinden en slechtzienden. Leerlingen en studenten met een visuele beperking ondervinden dagelijks problemen, omdat leermiddelen voor hen niet bruikbaar zijn. De toenemende digitalisering en visualisering van het onderwijs zijn de belangrijkste oorzaken. Veel digitale leermiddelen zijn ontoegankelijk en voor visueel didactisch materiaal (tabellen, grafieken ed.) wordt geen didactisch gelijkwaardig alternatief aangeboden. De kennis en techniek om toegankelijke leermiddelen te ontwikkelen zijn voor handen, maar worden onvoldoende benut door uitgevers, ontwikkelaars en onderwijs. Viziris biedt in het manifest een vijftal oplossingen aan die verder gaan dan alleen wet- en regelgeving. De beschreven oplossingen omschrijven ook hoe optimaal gebruik kan worden gemaakt van de aanwezige expertise en hoe knelpunten aangepakt kunnen worden. De oplossingen vragen om een samenhangend en integraal beleid van de overheid, zodat toegankelijke leermiddelen voor mensen met een visuele beperking geen uitzondering meer zijn, maar regel.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.