Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 10-09-2008 | Article Rating | (0) reacties

Complete lesmethodes komen gratis online

Leraren hebben de afgelopen jaren veel lesmaterialen voor eigen gebruik ontwikkeld, en zijn bereid om deze breed en gratis beschikbaar te stellen. Dat blijkt uit de inventarisatie van beschikbare schoolboekvervangende materialen die de Open Universiteit (OU) vorige maand is gestart. Binnen een paar weken zijn er al vijf complete lesmethodes voor onder meer natuurkunde, scheikunde en biologie (onderbouw én bovenbouw) door leraren vrijgegeven. Naast de inventarisatie, wil de Open Universiteit ook de scholen en leraren ondersteunen bij het breed toegankelijk maken van hun lesmateriaal via internet.

Vorige week adviseerde de Onderwijsraad de overheid in het rapport 'Onderwijs en open leermiddelen' (PDF) om de koers te richten op digitale leermiddelen die vrij toegankelijk zijn en die leerkrachten naar behoefte kunnen arrangeren, aanvullen of veranderen. Het Ruud de Moor Centrum(RdMC) van de Open Universiteit wil met de inventarisatie de onderwijswereld een beeld geven van de hoeveelheid materialen die door scholen zelf zijn ontwikkeld, soms met subsidie. En dan gaat het niet om een aanvulling op bestaande lesmethodes van uitgevers, maar om (delen van) methodes die kerndoeldekkend zijn.

Begin 2009 zal de inventarisatie van de Open Universiteit zijn afgerond. Het Ruud de Moor Centrum wil dan tegelijkertijd een basisinfrastructuur voor de gratis verspreiding van schoolboekvervangende materialen in de lucht hebben. De reeds beschikbare vakdidactische kennisbanken van het RdMC ter ondersteuning van de professionalisering van leraren zullen hier ook aan gekoppeld worden. Scholen en leraren kunnen er dan voor kiezen om gratis methodes in te zetten, die ze eventueel ook nog op maat van hun leerlingen kunnen maken. Het uitgangspunt bij het ter beschikking stellen is immers dat met respect voor het auteursrecht het lesmateriaal aangevuld en verrijkt kan worden. De basisinfrastructuur voorziet in innovatieve protocollen voor het inbrengen van nieuw materiaal, het veranderen van bestaand materiaal, het ondersteunen van het gebruik, het inzetten van leergemeenschappen, en de beoordeling en evaluatie van materialen.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Geen artikelen gevonden

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.