Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Ongeveer veertig procent van de leraren is van oordeel dat de sociale vaardigheden van jongeren de laatste jaren zijn afgenomen, zo blijkt uit een verkenning onder docenten in het primair en voortgezet onderwijs door EPN | Platform voor de informatiesamenleving. Eén op de vier wijst daarvoor de computer en het internetgebruik als boosdoener aan. Aanleiding voor het onderzoek waren geluiden in het onderwijs dat kinderen minder dan voorheen emoties in gezichtsuitdrukkingen zouden herkennen en dat is voor een goede communicatie nadelig. In deze steekproef geeft één op de vijf leraren aan dat ze van oordeel zijn dat kinderen minder goed gezichtsuitdrukkingen herkennen. Overigens wijzen de respondenten ook op de verminderde sociale vaardigheden van ouders, cultuurverschillen en veranderende opvoedingspatronen meer algemeen. In de enquête is ook gevraagd naar de invloed van gewelddadige computerspelen op agressiviteit bij kinderen. Zeventig procent meent dat daar sprake van is (ongeveer de helft enigszins, eenvijfde sterk). Eén op de drie is van oordeel dat games die met verschillende kinderen tegelijk worden gespeeld, sociale vaardigheden bevorderen. Maar ongeveer de helft vindt dat niet. De enquête is gehouden onder een steekproef van ruim vierhonderd leraren (responsepercentage circa 50%), samengesteld uit diverse databases en gespreid over de verschillende schooltypen (primair onderwijs, voortgezet onderwijs, mbo, vmbo, havo, vwo).
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.