Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Voor het werken met digitale leermiddelen gebruikt in het voortgezet onderwijs (VO) bijna de helft van de leraren een elektronische leeromgeving (ELO). De meest genoemde ELO's zijn TeleTOP, It's Learning, Moodle en N@tschool. Dat blijkt uit de Leermiddelenmonitor (PDF), waarover Wilfred Rubens ons tipte. Verder blijkt dat digitale middelen vooral ingezet worden bij actief leren en dat er op Nederlandse scholen iets meer dan 70% van de tijd alleen met papieren leermiddelen wordt gewerkt. In 9% van de gevallen wordt er alleen met digitale leermiddelen gewerkt. Voor de rest is er sprake van een combinatie. De leermiddelenmonitor is uitgebracht door de SCO, het nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling, en behelst een jaarlijks onderzoek naar het selectieproces en gebruik van leermiddelen door leraren in het basis- en voortgezet onderwijs. In de monitor wordt onder meer ingegaan op vragen als 'Welke leermiddelen gebruiken leraren, waar zoeken en vinden ze die?', 'Welke informatie over leermiddelen is daarbij van belang, en hoe liggen de verhoudingen tussen digitale en papieren leermiddelen?' en 'Hoeveel tijd besteden leraren aan methoden en niet-methodegebonden leermiddelen?'.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.