Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
De Open Universiteit Nederland gaat software ontwikkelen waarmee een computer teksten van studenten kan analyseren en terugkoppeling en advies kan geven. Dit gebeurt in het EU-project Language Technologies for Lifelong Learning (LTfLL), dat 10 maart van start is gegaan. "De taaltechnologie kan steeds meer. Als we een telefoonnummer willen weten, praten we tegen een computer en die geeft antwoord. Op een website kunnen we een vraag intypen en de computer geeft antwoord. Wij willen een tekst aan een computer geven en de computer de tekst laten becommentariëren en beoordelen", aldus Peter van Rosmalen is onderzoeker van OTEC (het expertisecentrum van de Open Universiteit Nederland dat zich bezig houdt met onderzoek, ontwikkeling en implementatie op het gebied van onderwijs en onderwijstechnologie) en projectleider van LTfLL. Van Rosmalen ziet grote mogelijkheden voor de nieuwe toepassing. "Een computer kan immers kijken naar de gebruikte woorden, zinnen en concepten. Daaruit kan hij afleiden waar de tekst of de discussie over gaat, wat het niveau van de spreker is en zelfs een terugkoppeling geven". Een computer als studiebegeleider? Zo ver wil Van Rosmalen nog niet gaan. "De docent bepaalt immers hoe hij de software inzet. Hij kan de analyse en de terugkoppeling die de computer maakt inderdaad direct naar de student laten sturen óf het gebruiken als voorzet voor zijn eigen reactie naar de student. Hij kan het systeem ook de opdracht geven om een discussieforum in de gaten te houden en een seintje te geven als een bepaald onderwerp ter sprake komt. Hoe dan ook: goede software kan docenten veel tijd besparen", aldus Van Rosmalen.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.