Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
'Selecteer als school virtuele omgevingen zelf en laat deze keuze niet over aan de leerlingen. Kies de omgeving die het beste aansluit bij een onderwijsvisie waar je achter staat en vertrouwen in hebt'. Dat zijn enkele van de aanbevelingen die Wietse van Bruggen, student aan de Universiteit Utrecht, doet in het rapport 'Best practice Virtuele omgevingen in het onderwijs'. Het rapport is geschreven in opdracht van Kennisnet en beschrijft de resultaten van een pilot onder scholen voor het voortgezet onderwijs. Het onderwijs begint zich langzamerhand bewust te worden van virtuele omgevingen, zoals Active Worlds en Second Life. Recentelijk onderzoek van het EPN Platform voor de Informatiesamenleving stelt dat er zeker mogelijkheden zijn voor het gebruik van virtuele omgevingen in het onderwijs. Virtuele omgevingen zouden bijvoorbeeld ingezet kunnen worden om kinderen online vaardigheden te leren en ze bewust te maken van de gevaren van onveilig Internet gebruik (Langeweg, 2007). Ook is er een zeer actieve community van onderwijzers voor het gebruik van Second Life in het onderwijs. Zo heeft de stichting L3D, opgericht in 2004 door leerlingen die op school met virtuele omgevingen in contact zijn gekomen, een eigen educatieve virtuele omgeving en geeft lessen aan leerlingen over hoe zij de virtuele omgeving Active Worlds kunnen gebruiken. De hoofdvraag waar het onderzoek van Van Bruggen/Kennisnet een antwoord op formuleert is de vraag hoe virtuele omgevingen (voor dit onderzoek Active Worlds en Second Life) gebruikt kunnen worden in onderwijsprogramma's in het PO, VO en MBO. De focus ligt hierbij op de praktische aspecten waar scholen tegen aan lopen. Het volledige rapport kan hier (PDF) worden gedownload.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.