Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 12-02-2008 | Article Rating | (0) reacties

Helft ouders vindt dat zij te weinig weten over gamen

Ouders zijn goed op de hoogte van het gamegedrag van hun kind. Zij weten hoe lang hij/zij per week games speelt, welke games hij/zij speelt en waarom. Toch komt naar voren dat ruim de helft van de ouders vindt dat zij te weinig weten over gamen. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van Digibewust onder kinderen en hun ouders. Ouders geven aan meer informatie te willen over gamen in het gezin.

Ouders weten hoeveel uur per week hun kinderen games spelen. Ruim 60% vindt niet dat hun kind te veel tijd aan gamen besteedt. Ook blijkt uit het onderzoek van Digibewust dat kinderen het liefst online spelletjes, avonturenspellen, racegames en schietspellen spelen. Met name omdat het leuk is (87%) en omdat zij zich dan niet hoeven te vervelen (28%). Ruim 80% van de ouders weet dat er een leeftijdsaanduiding voor games bestaat, maar slechts 1 op de vijf ouders kijkt hier ook daadwerkelijk naar.

Ouders hebben over het algemeen niet goed door dat een spel gewelddadig is en hoe kinderen dat ervaren. Uit het onderzoek blijkt dat 17% van de ouders de games die hun kinderen spelen gewelddadig vindt, tegenover 34% van de kinderen. Ook hebben ouders een andere inschatting van de moeite die kinderen hebben te stoppen met een game. 47% van de ouders geeft aan dat hun kinderen meestal wel kunnen stoppen met gamen, ten opzichte van 35% van de kinderen.

Op weetwatzegamen.nl kunnen ouders terecht voor uitgebreide gamebeschrijvingen, tips voor het begeleiden van hun kinderen en het delen van ervaringen met andere ouders. Ook staat er een uitgebreide beschrijving over de PEGI-classificering. Het Europese classificatiesysteem voor computerspelletjes dat is bedoeld om ouders duidelijkheid te geven over de geschiktheid van een game voor een bepaalde leeftijdscategorie.

Onderzoek van Junior Senior Research wijst verder uit dat gamen niet alleen ontzettend populair is, maar ook educatief verantwoord. Door te gamen ontwikkelen kinderen allerlei nieuwe vaardigheden: omgaan met de computer (64%), toename reactievermogen (48%), doorzettingsvermogen (34%) en hand-oogcoordinatie (34%). Ruimtelijk inzicht, wilskracht, reactievermogen, hersentraining, het leren van Engels, het sneller kunnen typen en het inlevingsvermogen zijn andere vaardigheden die zich ontwikkelen tijdens het gamen.

De resultaten van het beide onderzoeken zijn gisteren gepresenteerd tijdens het Nationaal Gaming Debat in Amsterdam.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.