Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 08-02-2008 | Article Rating | (0) reacties

'Game On. We krijgen er niet genoeg van'

Het Vlaams Instituut voor Wetenschappelijk en Technologisch Aspectenonderzoek (viWTA), een autonome instelling verbonden aan het Vlaams Parlement, heeft recent de overzichtsstudie 'Ze krijgen er niet genoeg van! Jongeren en gaming' afgerond, uitgevoerd door het Expertisecentrum maatschappelijke Veiligheid (KATHO-Ipsoc, Kortrijk), de Onderzoekscel Digital Arts & Entertainment (HOWEST-PIH Kortrijk) en de Onderzoeksgroep Cultuur & Educatie (UGent).

De focus lag op vier dimensies van gamen in Vlaanderen: (1) mogelijkheden voor een game-industrie in Vlaanderen, (2) de effecten van 'gaming', (3) games en nieuwe sociale netwerken en (4) het educatieve potentieel van games. De voornaamste resultaten van het onderzoek zijn opgenomen in het 14de viWTA dossier 'Game On. We krijgen er niet genoeg van' (PDF).

Volgens het onderzoek groeit de consensus dat games en ICT een katalysator zijn voor onderwijsvernieuwing. 'Games zijn enerzijds een hulpmiddel om te onderwijzen, anderzijds leren kinderen en jongeren games gebruiken in de les'. De onderzoekers constateren wel dat zonder nascholing een kloof dreigt te ontstaan tussen de schoolcultuur en de leefwereld van jongeren. 'Mogelijkheden om inzichten en theorievorming te vertalen naar de lespraktijk kunnen niet louter aan de lerarenopleidingen overgelaten worden. Ook via het sociaal-cultureel werk, bijscholingsinitiatieven en een e-sportbond dienen zich kansen aan', aldus de onderzoekers.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.