Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 01-02-2008 | Article Rating | (0) reacties

Leren 2.0 – het nieuwe toekomstperspectief

Het thema is ingegeven door de wetenschap dat technologie in toenemende mate een rol speelt bij het verbeteren van de leerprestaties. Leren 2.0 gaat echter niet alleen om het gebruik van Web 2.0-tools, als een blog of wiki. Volgens prof. Sabine Seufzer van de Universiteit van St. Gallen en lid van de wetenschappelijke leiding van Learntec, staat die 2.0 voor een hele reeks veranderingen. Om Leren 2.0 tot een succes te maken is een kultuuromslag nodig in het opleidingsbeleid van organisaties, waarin met name een betere integratie van het leren in het bedrijfsbeleid als een relevante factor word beschouwd. Een begrip dat in deze context weer bovenkomt drijven is 'de lerende organisatie'.

Op Learntec lijkt niemand meer te twijfelen aan het feit dat leren voor elk bedrijf een factor van belang is geworden, die voor een belangrijk deel bepaalt of het bedrijf toekomst heeft of niet. Het wemelt dus van de aanbieders en presentaties, die gaan over werkplekleren, kennismanagement en leren, elektronische performance support systemen, tools voor 360-graden feedback, semantische systemen, rapid e-learning, kennis-ecosystemen, open source, mobiel leren, simulaties, expert academies, standaardisering, specifieke ontwikkeling in de verschillende branches, en noem maar op.

Opvallend is de aandacht die op deze 'Fachmesse' uitgaat naar neurofysiologisch onderzoek in relatie tot het leren van ouderen. Geen onbekend thema, maar deze belangstelling toont aan dat de ouderwordende medewerker langzamerhand tot de realiteit van het personeelsmanagement in de bedrijven is gaan behoren.

Algemene conclusie is dat het leren socialer, sneller en mobiler aan het worden is. Die ontwikkeling wordt natuurlijk ook ingegeven door de zegetocht van Google, iPods, iPhones en verwanten en de Web 2.0-software. Learntec leert ook dat de leertechnologie een ontwikkeling doormaakt, die niet alleen gestuurd wordt door de leersystemen, door internetontwikkelingen, toolsontwikkeling, maar met name door bedrijfsrelevante vragen naar andere en nieuwe mogelijkheden om de realiteit van alledag het hoofd te kunnen bieden.

Opvallend is ook dat Duitse onderwijsinstelllingen over de volle breedte toch wel heel nauw met bedrijven en andere organisaties samenwerken en de thema's in gezamenlijkheid goed worden opgepakt. Geen stoffige lezingen, maar een stand van zaken van onderzoek, tussentijdse resultaten in verbinding met ervaringen in het bedrijfleven, zoals indrukwekkende voorbeelden van wereldwijd leren bij Adidas en Basf.

Als je geen Duits spreekt heb je een probleem, want de Engelstalige presentaties op Learntec zijn op de vingers van één hand te tellen. Al het andere is Duits en er zijn dus ook heel veel mooie Duitse producten, waaronder het open source lcms Ilias. Als je eindelijk uitgekeken bent op Moodle of Sakai, dan is Ilias een meer dan redelijk alternatief.

Learntec, de moeite waard? Volgend jaar ga ik in ieder geval weer.

Pieter de Vries


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.