Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 31-01-2008 | Article Rating | (0) reacties

Eénderde Nederlandse vrouwen bezoekt regelmatig gamesites

Van de Nederlandse vrouwen is 33 procent met grote regelmaat op gamesites te vinden. Van alle vrouwen die gamen, doet driekwart (75%) dat gemiddeld een kwartier tot een uur per dag. Dit blijkt uit het onderzoek Consumer Insights ICT van TNS NIPO Technology, dat in december 2007 gehouden werd onder ruim negenduizend Nederlanders. Om te voorzien in de groeiende behoefte aan meer inzicht in gamend Nederland, lanceert TNS NIPO samen met Newzoo het Nationaal Gaming Onderzoek 2008.

Eerder onderzoek van TNS NIPO in de zomer van 2007 heeft al uitgewezen dat vrijwel evenveel Nederlandse vrouwen als mannen regelmatig - gemiddeld minstens een kwartier per dag - een game spelen. Ruim de helft (52%) van de Nederlandse vrouwen speelt wel eens games op een computer. Het populairst bij vrouwen zijn games/spelletjes op gamesites, de zogenaamde gameportals. Een op de drie Nederlandse vrouwen (36%) speelt hier games. "Meest populaire games bij vrouwen zijn puzzel-, woord- en online bordspelletjes, waarbij er altijd wel een variant van Mahjong in de top drie staat", aldus Karin Ruiten van Spill Group, een Nederlandse bedrijf dat wereldwijd 60 miljoen unieke bezoekers per maand begroet op dertig gameportals.

Populair onder vrouwen zijn ook games die worden aangeboden door bekende merken - ook wel branded games of advergames genoemd - waarbij vaak een prijs te winnen valt. Een op de vijf Nederlandse vrouwen (21%) speelt deze spellen wel eens. Slechts dertien procent van de mannen laat zich hiertoe verleiden.

Meest populair bij de Nederlandse mannen zijn de games die men heeft gekocht op cd-rom/dvd, waarbij men alleen tegen de pc of zichzelf speelt. Bijna vier op de tien mannen (37%) speelt dergelijke games. Ook worden deze spellen vaak in groepsverband gespeeld; bijna een vijfde (17%) van de mannen speelt online tegen elkaar, terwijl slechts negen procent van de vrouwen dat doet. De online games zijn vaak strategie- en actiegames. Duidelijk is dat met name jongens erg veel games spelen: 44 procent van alle jongens van dertien tot negentien jaar speelt gemiddeld meer dan een uur per dag.

Er is inmiddels grote vraag naar meer gedetailleerde inzichten met betrekking tot gaming in Nederland. Binnen vrijwel elke doelgroep wordt een aanzienlijk deel van de (vrije) tijd besteed aan gaming. TNS NIPO introduceert daarom samen met Newzoo het Nationaal Gaming Onderzoek 2008. Doel van het Nationaal Gaming Onderzoek is om partijen in de markt inzicht te bieden in het 'Wie speelt wat in Nederland?'. Inzichten die niet alleen voor de ontwikkelaars en uitgevers van games belangrijk zijn, maar ook voor onder meer adverteerders, creatieve bureaus en mediabureaus.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.