Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Nauw verweven met technologie, een sociale netwerker, graag willen delen en samenwerken, visueel ingesteld én ongeduldig. Het zijn enkele kenmerken van jongeren als gekeken wordt naar hun gedrag op het internet. Volgens dr. Guus Wijngaards, lector eLearning aan de Hogeschool INHOLLAND, zijn de gedragingen van de jongeren van invloed op het onderwijs en de manier waarop we leerpraktijken vormgeven. Dat zegt Wijngaards in de publicatie 'Het Sociale Web en het leren' (als PDF). Het document beschrijft een korte verkenning door het Sociale Web en probeert zicht te krijgen op mogelijk fundamentele veranderingen die dit verschijnsel in onze maatschappij te weeg brengt of kan brengen. Daarbij is bijzondere aandacht voor de gevolgen van het Sociale Web voor leren en onderwijs. Aandacht is er onder meer voor populaire Sociale Webtools als YouTube, Facebook, Google Earth, weblogs, wiki's en social bookmarking. Volgens Wijngaards moet het onderwijs onder meer beter aansluiten bij de verworvenheden en mogelijkheden die de digitale wereld van jongeren biedt. Daardoor zou ook beter gebruik worden gemaakt van de ICT-kennis en -vaardigheden van jongeren met als gevolg een toename van motivatie en betrokkenheid. Daarnaast zou het onderwijs zelf moeten informeren over de digitale wereld: uitleg over internet, (betrouwbaarheid van) digitale bronnen en social software. Maar ook aandacht voor een vaardigheid als kritisch selecteren en voor het vermogen om doelgericht te lezen, een activiteit waarbij teksten of webpagina’s worden 'gescand' op het vinden van antwoorden bij bepaalde vragen of leerdoelen, terwijl actief wordt nagedacht over wat wordt gelezen.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.