Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
De ministeries van Onderwijs, Cultuur Wetenschappen en Economische Zaken hebben een subsidie van ruim 1 miljoen euro toegekend aan (de uitvoering van) het project Lerend lesgeven met ICT van het IVLOS, het onderwijsinstituut van de Universiteit Utrecht, en het bureau Citowoz te Breda. In dit project wordt gewerkt aan een nieuwe manier van opleiden: Lerend lesgeven. De toekenning van de subsidie vond plaats in het kader van de prijsvraag Maatschappij en ICT. Binnen Lerend lesgeven worden drie ICT-toepassingen en de aansluitende methodiek verder verbeterd en in de praktijk getoetst: het gaat om Virtual Learning Community (VLC), AutoDidact en de publieke website LerarenPlaza. De drie toepassingen tezamen bieden opleiders en leraren-in-spé een elektronische leeromgeving, waarin onderlinge interactie centraal staat. Zo kan een student aan de lerarenopleiding een door hem bedachte lesmethode door medecursisten laten becommentariëren, de toepassing van de methode (in de klas) op video opnemen en het resultaat ervan ook weer in die elektronische omgeving uitwisselen. Lerend lesgeven met ICT moet het gebruik van ICT door leraren en aankomend leraren stimuleren. Ook moet Lerend lesgeven het vak van leraar en het volgen van een opleiding hiervoor aantrekkelijker maken voor hoogopgeleiden die nu nog buiten het onderwijs werken. Lerend lesgeven zal hierdoor bij kunnen dragen aan het terugdringen van het lerarentekort. Bron: Universiteit Utrecht
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.