Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
De computer kan een goed hulpmiddel zijn bij het leren spellen en schrijven op de basisschool. Vooral door het maken van spellingoefeningen op de computer gaan kinderen beter spellen. Tot die conclusie komt Martijn van Huygevoort, die op donderdag 24 januari promoveert ('Learning to write in an interactive computer environment') aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Van Huygevoort onderzocht de inzet van de computer bij een taalmethode die uitgaat van het schrijven van verhalen bij kinderen in groep 3 en 4 van de basisschool. Hij vergeleek het proces van het schrijven met de hand met dat van het schrijven op de computer. Getypte verhalen kregen een gelijke of soms iets betere beoordeling dan de geschreven verhalen. Van Huygevoort concludeerde verder dat simpelweg het bezig zijn met teksten, of dat nu op de computer is of met pen en papier, de vaardigheden verbetert. Het typen op de computer is voor jonge kinderen aanvankelijk extra belastend. Daarnaast blijkt feedback van wezenlijk belang voor de verbetering van de schriftelijke taalvaardigheid, hoewel kinderen ook zonder enige vorm van feedback verbetering laten zien. Bron: Radboud Universiteit Nijmegen
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.