Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Onderzoekers van de Open Universiteit Nederland (OU) hebben een subsidie (van bijna 200.000 euro) van de NWO (Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek) verworven voor een vierjarig onderzoek naar instructieve animaties. Het is het eerste extern gefinancierde onderzoek dat zal worden ondergebracht in het NEtherlands Laboratory for Lifelong Learning (NELLL), het onderzoeksinstituut van de Open Universiteit Nederland dat zich specifiek richt op onderzoek naar leven-lang-leren. Binnen NELLL wordt het instellingsbrede onderzoeksprogramma van de Open Universiteit Nederland uitgevoerd. Het instituut wil zich in de komende periode ontwikkelen tot hét onderzoeksinstituut op het gebied van leven-lang-leren, en zal zich richten op funderend, innoverend en faciliterend onderzoek. Vier themas staan centraal: innovatieve onderwijsmethoden, leertechnologieën, leren in de beroepsomgeving, en sociaal-economische aspecten van leven-lang-leren. Het promotie-onderzoek Leerresultaten verbeteren door adaptief ontwerp van instructieve animaties: Interacties tussen segmentatie, interactiviteit en student expertise zal zich richten op de manier waarop animaties in het onderwijs het best kunnen worden aangeboden om een zo goed mogelijk leerresultaat te krijgen. Hoewel het gebruik van animaties in het onderwijs momenteel zeer populair is, is (ook) uit onderzoek gebleken dat ze lang niet altijd even effectief zijn. De onderzoekers willen aantonen dat bij het ontwerpen en aanbieden rekening gehouden moet worden met de mentale inspanning die nodig is en de reeds aanwezige expertise. Vooral de effecten van segmentatie (het aanbieden van animaties in kleinere delen) en interactie (invloed van de lerende op de animatie) staan in het onderzoek centraal.
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.