Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 06-12-2007 | Article Rating | (0) reacties

Toenemende aandacht voor informeel e-learning

Tijdens de Online Educa Berlijn 2007 sprak de redactie van e-learning.nl met de Melonia da Gama, marketingdirecteur van Eedo Knowledgeware (http://www.eedo.com). Eedo Knowledge is met het product ForceTen één van de marktleiders op het gebied leercontentmanagementsystemen (LCMS). Met een goed LCMS is het mogelijk om leerobjecten te ontwikkelen, te beheren (o.a. versie- en variatiebeheer), te distribueren en te hergebruiken. Onder andere Sony Ericsson, de American Management Association, de Amerikaanse Federale Belastingdienst en het Foreign & Commonwealth Office gebruiken het LCMS ForceTen. Veertig procent van de klanten van Eedo Knowledgeware is afkomstig uit Europa. De belangrijkste concurrenten van dit zeventig medewerkers tellende bedrijf zijn volgens Da Gama Outstart en LearnExact.

Nederlandse markt

“Het valt ons op dat Nederlandse bedrijven heel goed weten wat de toegevoegde waarde is van een leercontentmanagementsysteem. Dat je daarmee content gemakkelijk kunt hergebruiken, dat het een groot voordeel is dat je binnen de kenniseconomie veranderingen in content snel kunt doorvoeren. Nederlandse bedrijven zijn zich heel goed bewust van het strategisch belang om medewerkers snel toegang kunnen geven tot belangrijke opleidings- en kennisbronnen voor zowel formeel als informeel leren. Dit is belangrijk om het hoofd te kunnen bieden aan uitdagingen zoals  veranderende wet- en regelgeving en compliancy vraagstukken, continu veranderende producten en diensten, kortere time-to-market van producten, verhogen van de de productiviteit en het rendement van de medewerkers of kostenreductie.”, aldus Da Gama. Europese klanten zijn onder andere Eurocontrol, het Goethe-Institut (beiden zeer recent), Lufthansa, Albron en Kadaster. Volgens Melonia da Gama wordt binnenkort bekend gemaakt  dat een belangrijke Nederlandse beursgenoteerde onderneming ForceTen gaat gebruiken.

Meer informeel leren

Eedo Knowledgeware beperkt zich in zijn portfolio echter niet tot het LCMS ForceTen. Zij hebben bijvoorbeeld een performance support tool waarmee medewerkers op basis van hun profiel en op basis van hun werkzaamheden over content kunnen beschikken. Daarnaast kent Eedo Knowledgeware tools waarmee onder meer de bedrijfsprestaties op het vlak van (e-)learning gemeten kunnen worden, just-in-time learning voor IT applicaties geboden kan worden, snel documentatie en simulaties gemaakt kunnen worden, online help geboden kan worden en waarmee medewerkers snel informatie kunnen zoeken binnen databanken van hun organisatie, op basis van permissies.

Aanleiding voor de ontwikkeling van deze nieuwe tools is de toenemende belangstelling voor meer informele vormen van leren. Melonia da Gama: “Het realiseren van de juiste mix van formele en meer informele vormen van e-learning is absoluut één van de belangrijkste ontwikkelingen van dit moment. Leren op de werkplek, learning on demand. Daarnaast zien we dat er steeds meer aandacht is voor samenwerkend leren, mobile learning en het organiseren van workflows met behulp van ICT.”  Deze nieuwe tools zijn in Nederland nog niet gelanceerd. Er zijn dan ook nog geen Nederlandse klanten die deze applicaties gebruiken.

Bereidheid kennis delen?

Eedo Knowledgeware wil organisaties helpen kennis te ‘vangen’ (“to capture knowledge”). Een lastig punt hierbij is de bereidheid van medewerkers om kennis te delen. Volgens Eedo Knowledgeware kan deze bereidheid doelbewust worden vergroot. In de eerste plaats door een cultuur van kennisdeling te laten bestaan. Hierbij speelt het management een belangrijke rol. Zij moeten stimuleren dat medewerkers kennis met elkaar delen. Dat kan bijvoorbeeld door medewerkers het nut te laten zien van het delen van kwalitatief goede kennis. Dit ‘nut’ kan betrekking hebben op bedrijfsdoelstellingen, maar ook op doelstellingen van medewerkers zelf (denk aan een betere reputatie, een hogere status). Op de tweede plaats is het belangrijk dat gebruikersvriendelijke tools worden gebruikt die het mogelijk maken om op een snelle en eenvoudige manier kennis te delen binnen verschillende communities binnen de organisatie, en in verschillende (organisatiespecifieke) formats binnen de specifieke kennistaxonomie van de organisatie. Het is hierbij ook mogelijk dat te delen kennis gekoppeld wordt aan een goedkeuringstap door een expert op een bepaald vakgebied, of aan een uitgebreidere workflow (indien gewenst).


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Geen artikelen gevonden

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.