Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Computeranimaties zijn een goede methode om kinderen complexe vaardigheden aan te leren zoals het oplossen van problemen. Maar de animaties moeten wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Dat zegt Pieter Wouters. Hij onderzocht hoe je het beste animaties kunt ontwerpen. Wouters verdedigt zijn proefschrift ('How to optimize cognitive load for learning from animated models') vrijdag 7 december aan de Open Universiteit Nederland. Wouters liet leerlingen werken met verschillende animaties waarin problemen werden opgelost en keek steeds naar hun prestaties. Zo onderzocht hij wat de invloed is op het leren als de leerling zelf het tempo van de animatie kan bepalen bij ononderbroken animaties en bij animaties die opgesplitst zijn in segmenten. Ook onderzocht hij de effecten van het aanbieden van reflectieprompts. Dat zijn aansporingen om na te denken over de animatie. Tot slot onderzocht hij het leereffect wanneer leerlingen eerst een animatie bestuderen en daarna zelf het probleem oplossen. Hierbij keek hij ook wat de invloed was van verwachtingen van leerlingen over de controle op de leeromgeving op het leereffect.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.