Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Het SURFshare-programma heeft eind vorige week 170.000 euro toegekend aan zes innovatieprojecten. Hiermee geeft het programma een impuls aan het online beschikbaar maken van onderzoeksmateriaal en stimuleert het webgebaseerde samenwerking. De pilotprojecten, met een looptijd van een half jaar, zijn ingediend door negen instellingen in het hoger onderwijs. Vier projecten richten zich vooral op de zogenaamde Collaboratories. Dit zijn webgebaseerde samenwerkingsomgevingen waarmee onderzoekers vanuit verschillende locaties samen kunnen werken en elkaars resultaten en bronnen kunnen delen. Twee projecten zijn gericht op Open Access plus: het online publiceren van artikelen of andere onderzoekspublicaties zoals proefschriften, aangevuld met onderzoeksdata, modellen of visualiseringen, maar bijvoorbeeld ook openbare reviews of annotaties. Het SURFshare-programma is de opvolger van DARE, dat gericht was op het realiseren van een netwerk van Digital Academic REpositories (digitale bewaarplaatsen van onderzoekspublicaties). Waar DARE erin slaagde 125.000 artikelen 'Open Access' toegankelijk te maken, gaat SURFshare nog verder door zich te richten op 'verrijkte publicaties'. Hiermee wordt bedoeld dat niet alleen het artikel, maar bij het onderzoek behorende datasets, simulaties, modellen, visualisaties en dergelijke beschikbaar komen. Meer informatie over de projecten is te vinden op: http://www.surffoundation.nl/SURFshare.
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.