Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
In Maastricht is de Virtual Knowledge Studio (MVKS) geopend, een gezamenlijk initiatief van de Universiteit Maastricht en de Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen (KNAW). Doel van het instituut is om de invloed van nieuwe media en ICT op de sociale en geesteswetenschappen te bestuderen. "Natuurkundigen wisselen al jaren onderzoeksresultaten via internet en databases uit. Wij willen kijken of digitalisering ook meer gebruikt kan worden in onze vakgebieden. Als we nu niet investeren in nieuw onderzoek missen we de boot", legt Wiebe Bijker, hoogleraar techniek en samenleving en verbonden aan de MVKS, uit. "Een letterkundige kan bijvoorbeeld via een computerprogramma twintig middeleeuwse dichters met elkaar vergelijken op het gebruik van een specifiek woord zonder dat hij alles van deze dichters hoeft te lezen." De onderzoekstudio start met twee projecten. Eén daarvan sluit aan bij reeds bestaand onderzoek binnen de faculteit: de culturele biografie van Maastricht. De wetenschappers kijken hoe de expertise van historici, stadsplanners en de verhalen van inwoners digitaal gebundeld kunnen worden. Het tweede project onderzoekt wat de wetenschap en de maatschappij doen met kennis die verkregen is uit digitale simulaties. Zij wegen steeds zwaarder bij het nemen van beslissingen, maar is dat verantwoord? Denk aan filmpjes over het bouwen van dijken: zij schetsen een beeld van de perfect waterdichte dijk, maar wordt daarbij ook rekening gehouden met de gevolgen voor het landschap? Bron: Universiteit Maastricht
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.