Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 14-11-2007 | Article Rating | (0) reacties

Terugblik Surf Onderwijsdagen 2007

Is er een rode draad te herkennen in de sessies van de Surf Onderwijsdagen 2007? Natuurlijk lastig te zeggen, als je uit de vele sessies maar een selectie hebt kunnen volgen (en als je nog niet alle blogbijdragen van het legertje Edubloggers hebt kunnen lezen). Ik constateer in elk geval een aantal zaken.

  • Net als verleden jaar was de kwaliteit van de bijdragen -die ik heb bijgewoond- goed tot zeer goed. Het slot van de conferentie was ook erg de moeite waard. Ik vond één sessie duidelijk minder (vol van algemeenheden). De key note van Frank Go was redelijk. Hij kwam wat mij betreft wat langszaam op dreef.
  • Ik heb conceptuele sessies en meer concrete sessies bijgewoond. Teemu Arina's visie op leren en innovatie was gedegen en vernieuwend. Zijn gebruik van Powerpoint was wat mij betreft voorbeeldig.
  • De Utrechtse hoogleraar Robert-Jan Simons wist op een orginele manier vier onderwijsvisies, denken over competentieontwikkeling en ICT met elkaar te combineren in een inhoudelijk sterke sessie. Daarbij presenteerde hij een vernieuwende kijk op reflectie. Hij maakte daarbij gebruik van recente dissertaties van enkele van zijn promovendi. Simons wist daarbij theorie en praktijk goed te combineren.
  • Er was sprake van een mix van meer uitgebreide praktijkervaringen, prille pilots en beginnend onderzoek.
  • Er was redelijk weinig aandacht voor de service oriented architecture, in relatie tot onderwijs. Eén sessie die ik heb bezocht, kon niet op al te veel belangstelling rekenen.
  • Veel sprekers en discussianten bekritiseren onderwijsparadigma's waarin vooral sprake is controle van het leren. Tegelijkertijd hoor je weinig aangrijpingspunten voor veranderingen binnen de grenzen van de bestaande wet- en regelgeving. Een wet- en regelgeving die mijns inziens steeds sterker richting 'gecontroleerd leren' gaat.
  • Sessies die afwijken van de geijkte vorm (veertig minuten praten, vijf minuten vragen) worden ook erg gewaardeerd. Tegelijkertijd behoort een groot deel van het publiek bepaald niet tot de net-generatie. Zij houden zelf van 'verhalen' ook al doen zij dat jongeren schijnbaar niet meer graag aan.
  • Surf heeft dit jaar behoorlijk de nek uitgestoken wat betreft het gebruik van technologie. Ik heb bijvoorbeeld voor, tijdens en na de conferentie gebruik gemaakt van: - Een wiki (sessie voorbereiden, Edublogdiner organiseren)
    - Een weblog (sessie voorbereiden en verslag schrijven, Edublogdiner organiseren)
    - Operator 11-sessie (de onderwijsdagen voorbespreken)
    - Microbloggen (Twitter; attenderen, korte impressies)
    - Een sms-wall (interactie tijdens een sessie)
    - Slideshare (presentaties delen en bekijken)
    - Online video (key notes nog eens bekijken)
    - Online aanmelden
    - E-mail (nieuws)
    - RSS (nieuws)
    - Een aggregator voor blogbijdragen
    - Gratis draadloos Internet (divers).

    Ik kan niet anders zeggen dan: hulde voor de organisatie. Want door te experimenteren, leer je.

Wilfred Rubens, redactie e-learning.nl


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.