Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 23-10-2007 | Article Rating | (0) reacties

Learning 2007: over 'right brainers' en storytelling

Van 21 tot en met 24 oktober wordt in de Amerikaanse stad Orlando (Florida) Learning 2007 gehouden, het door Elliott Masie georganiseerde congres. Redacteur Marcel de Leeuwe van e-Learning.nl is een van de deelnemers, en zal gedurende het congres dagelijks verslag doen en impressies geven van de belangrijkste ontwikkelingen. Hieronder zijn tweede bijdrage.

Door Marcel de Leeuwe

Maandag 22 oktober
Tijd voor de 'right brainers' is de boodschap die Dan Pink ons meegeeft. Hoewel zijn theorie tussen linker- en rechterhersenhelft door anderen als simplificerend wordt betiteld, zijn Dan's observaties wel prikkelend. De rechterhersenhelft, voor Dan de helft die verantwoordelijk is voor meer 'zachte' eigenschappen zoals empathie en kunstuitingen, krijgt een steeds belangrijkere rol in onze maatschappij. Nu zijn in onze bedrijven en scholen de eigenschappen van onze linkerhersenhelft dominant. Dat zijn de 'hardere', meer rationele eigenschappen. Volgens Pink is het daarmee afgelopen en moeten we ons richten op werk dat NIET gemakkelijk te automatiseren of te outsourcen is. Het is nu tijd om beide hersenhelften te waarderen, zo zegt hij. Dit betekent in services en leersituaties meer aandacht voor onder meer:

  • design (= onderscheidend);
  • storytelling (feiten in context en emoties);
  • symphony (focus op synthese en groter geheel);
  • meaning (wat is de echte betekenis);
  • empathy (voel echt wat de gebruikers voelen).

Zijn boek 'A Whole new Mind' is zeker de moeite waard om te lezen. Het bevat een groot aantal suggesties die eenvoudig te integreren is binnen e-learning situaties. Zie ook zijn blog.

Verhalen van Ikea
Een presentatie die op dit thema aansloot, was die van Ikea die storytelling hebben gebruikt als een belangrijke didactische werkvorm. Het niet gemakkelijk communiceren van de kernwaardes van het bedrijf lag daaraan ten grondslag. De eerste poging om dit met verhalen te brengen bleek niet succesvol. Ze hadden directieleden het verhaal laten vertellen, maar hun boodschap kwam niet aan. Uiteindelijk koos Ikea er voor om wereldwijd de verhalen van werknemers te verzamelen. Deze verhalen werden niet bewerkt of volgens een vooraf bepaald script gefilmd, maar werden op een authentieke manier gedeeld. In totaal hebben ruim 1000 mensen een persoonlijk verhaal geplaatst rondom de verschillende kernwaardes. Toen ik de verhalen bekeek, begreep ik direct het succes. Dit was user-generated content die je direct raakt. Even heb ik nog overwogen om te gaan solliciteren bij Ikea, maar het waren niet alleen positieve verhalen. Ook kritische kanttekeningen werden ongecensureerd op de intranetpagina geplaatst. Als belangrijke voordelen van deze werkvorm werden genoemd:

  • met verhalen komt er emotie en energie vrij;
  • het is authentiek;
  • het persoonlijke aan een verhaal is universeel;
  • je maakt een connectie met mensen, niet alleen op rationeel niveau;
  • het is praktisch en eenvoudig, iedereen kan een verhaal vertellen;
  • je leert direct van ervaringen van anderen;
  • het biedt een context voor de feiten zodat ze beter onthouden worden.

Storytelling gebruik ik al een tijdje in leersituaties en ik vind het (net als de lerenden) inspirerend. Het gevoel bekruipt mij soms dat het alleen voor de 'zachte onderwerpen' geschikt is. Onterecht, zo bleek gisteren tijdens de conferentie. Een reactie uit het publiek maakt duidelijk dat ook de ruimtevaartorganisatie NASA voor de opleiding van hun technisch projectmanagers gebruik maakt van storytelling.  Zie ook http://www.learningwiki.com/235

Na deze en andere hoogtepunten kwam er een afsluitende sessie met een beroemde kok. Hier bleek voor mij echter de link naar leren niet voldoende. Gelukkig werd er gedurende de dag weer genoeg food for thought geserveerd!


Dag 1 - Learning 2007


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

02-02

Leren met puzzels

Door: Let’s Learn!

Achtergronden aanbieders

Vacatures in de markt

Column

0 reacties
Van de Redactie 16-12-2022

e-Learning na de pandemie

Hoe zal e-learning zich ontwikkelen, nu de Corona-pandemie geleidelijk afneemt.