Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Van 21 tot en met 24 oktober wordt in de Amerikaanse stad Orlando (Florida) Learning 2007 gehouden, het door Elliott Masie georganiseerde congres. Redacteur Marcel de Leeuwe van e-Learning.nl is een van de deelnemers, en zal gedurende het congres dagelijks verslag doen en impressies geven van de belangrijkste ontwikkelingen. Hieronder zijn tweede bijdrage.Door Marcel de Leeuwe Maandag 22 oktoberTijd voor de 'right brainers' is de boodschap die Dan Pink ons meegeeft. Hoewel zijn theorie tussen linker- en rechterhersenhelft door anderen als simplificerend wordt betiteld, zijn Dan's observaties wel prikkelend. De rechterhersenhelft, voor Dan de helft die verantwoordelijk is voor meer 'zachte' eigenschappen zoals empathie en kunstuitingen, krijgt een steeds belangrijkere rol in onze maatschappij. Nu zijn in onze bedrijven en scholen de eigenschappen van onze linkerhersenhelft dominant. Dat zijn de 'hardere', meer rationele eigenschappen. Volgens Pink is het daarmee afgelopen en moeten we ons richten op werk dat NIET gemakkelijk te automatiseren of te outsourcen is. Het is nu tijd om beide hersenhelften te waarderen, zo zegt hij. Dit betekent in services en leersituaties meer aandacht voor onder meer:
Zijn boek 'A Whole new Mind' is zeker de moeite waard om te lezen. Het bevat een groot aantal suggesties die eenvoudig te integreren is binnen e-learning situaties. Zie ook zijn blog. Verhalen van IkeaEen presentatie die op dit thema aansloot, was die van Ikea die storytelling hebben gebruikt als een belangrijke didactische werkvorm. Het niet gemakkelijk communiceren van de kernwaardes van het bedrijf lag daaraan ten grondslag. De eerste poging om dit met verhalen te brengen bleek niet succesvol. Ze hadden directieleden het verhaal laten vertellen, maar hun boodschap kwam niet aan. Uiteindelijk koos Ikea er voor om wereldwijd de verhalen van werknemers te verzamelen. Deze verhalen werden niet bewerkt of volgens een vooraf bepaald script gefilmd, maar werden op een authentieke manier gedeeld. In totaal hebben ruim 1000 mensen een persoonlijk verhaal geplaatst rondom de verschillende kernwaardes. Toen ik de verhalen bekeek, begreep ik direct het succes. Dit was user-generated content die je direct raakt. Even heb ik nog overwogen om te gaan solliciteren bij Ikea, maar het waren niet alleen positieve verhalen. Ook kritische kanttekeningen werden ongecensureerd op de intranetpagina geplaatst. Als belangrijke voordelen van deze werkvorm werden genoemd:
Storytelling gebruik ik al een tijdje in leersituaties en ik vind het (net als de lerenden) inspirerend. Het gevoel bekruipt mij soms dat het alleen voor de 'zachte onderwerpen' geschikt is. Onterecht, zo bleek gisteren tijdens de conferentie. Een reactie uit het publiek maakt duidelijk dat ook de ruimtevaartorganisatie NASA voor de opleiding van hun technisch projectmanagers gebruik maakt van storytelling. Zie ook http://www.learningwiki.com/235
Na deze en andere hoogtepunten kwam er een afsluitende sessie met een beroemde kok. Hier bleek voor mij echter de link naar leren niet voldoende. Gelukkig werd er gedurende de dag weer genoeg food for thought geserveerd!
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.