Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Hoe ziet het keuzeproces van een elektronische leeromgeving (ELO) eruit? En welke criteria spelen een rol bij de keuze van een ELO? Deze vragen stonden centraal in het afstudeeronderzoek van Nienke de Vries.
E-learning.nl heeft een poos geleden een enquête op de site vermeld en daarom de beschikking gekregen over de samenvatting van het onderzoek. Deze samenvatting bevat een overzicht van de belangrijkste criteria bij de keuze van een ELO. Opvallend daarbij is dat klanten sterk letten op de 'klantvriendelijkheid' van een leverancier. Verschillende criteria vallen hieronder. Daarnaast lijken aansluiting bij didactiek en flexibiliteit belangrijke thema's, waar diverse criteria toe behoren. Technische criteria en veel functionele criteria zijn van minder belang, schrijft Nienke de Vries.
Zij start haar samenvatting overigens met een stukje theorie (wat is e-learning en wat is een ELO?). Daarbij hanteert zij een eigen definitie van een ELO:
‘de software die zowel het proces van het leren ondersteunt (primaire proces) als de organisatie van dat leren (secundaire proces). Een elektronische leeromgeving biedt mogelijkheden om leerstof (waaronder bijvoorbeeld toetsen en opdrachten) onder te brengen, het biedt communicatie- en samenwerkingsmogelijkheden en het biedt mogelijkheden om het onderwijs te organiseren (bijvoorbeeld d.m.v. voortgangsadministratie)’
Opvallend is ook de redelijk 'traditionele' aanpak van het keuzeproces (instellen projectgroep, criteria formuleren, long list, short list, opdracht of pilot).
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.