Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Laagopgeleiden en vrouwen verwerven hun digitale vaardigheden vooral via een cursus. De Engelse taal wordt door de meeste respondenten daarbij gezien als grootste struikelblok. Dat blijkt uit onderzoek ('Verbinding maken. Senioren en internet') van het Sociaal en Cultureel Planbureau. In het rapport, dat tot stand kwam op verzoek van SeniorWeb en met steun van UPC, het ministerie van Economische Zaken en de Rabobank, geeft onderzoeker drs. Marion Duimel een beeld van het internetgebruik van senioren, de motieven van senioren om aan internetgebruik te beginnen, maar ook de redenen van ouderen om juist geen gebruik te maken van internet. De meerderheid van de senioren vindt kinderen en kleinkinderen niet zo geschikt om vaardigheden van te leren omdat hun uitleg of demonstratie te snel gaat. Wel gaan senioren als eerste naar hun kinderen voor hulp wanneer zij op computerproblemen stuiten. Dit geldt met name vooral lager opgeleiden en oudere senioren. De meerderheid van de ondervraagde senioren zegt door het gebruik van internet minder afhankelijk te zijn van anderen voor informatie of diensten. Mannen, jongere senioren en senioren die al langer de computer gebruiken, noemen vooral praktische voordelen van hun internetgebruik, zoals het uitsparen van tijd en geld en het maken van betere keuzes. Vrouwen en lager opgeleiden zeggen juist vaker het gevoel te hebben er weer bij te horen en minder eenzaam te zijn door hun internetgebruik. Vooral senioren zonder partner hebben nieuwe mensen leren kennen via internet. Deze senioren geven ook vaker aan dat zij minder eenzaam zijn dankzij internet.
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.