Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
"Het wordt tijd om gaming uit de hobbysfeer te halen". Dat zegt kapitein Clemens Roos van het Opleidings en Trainingscentrum Manoeuvre (OTCMAN) in Amersfoort, in Defensiekrant nr. 28 (als PDF-bestand). De VRO (Vak Technische Opleiding) KMA in de Keistad is recent begonnen met het opvoeren van spellen als oefenmethode. Volgens Roos vormen de computer en professionele games uitstekende leermiddelen. "Ik denk alleen dat het op sommige plekken nog moet landen." Roos, naast fanatiek gamer ook nationaal kampioen Oriënteren, is ervan overtuigd dat we pas aan het begin staan van de toepassing van spellen. Volgens de kapitein der infanterie heeft dat ook te maken met een generatiekloof. "Tijdens de Landmachtdagen, enkele weken geleden, bemanden we in de sporthal vijf eilenaden met elk tien computers die constant bezet waren door jeugd. Het mooie was dat een groepje van vijf jongens meteen begreep dat samenwerking essentieel is bij deze spellen. De groepsdynamiek is op zo'n moment enorm." Roos wordt in zijn mening gesterkt door uitspraken van Marc Overmars, hoogleraar gaming aan de Universiteit van Utrecht. Overmars denkt, zo blijkt uit een artikel in het AD, dat gaming steeds meer invloed zal hebben bij opleidingen. "De zogenaamde serious games kennen een grote opmars. In het onderwijs, bij Defensie, de medische wereld, bij de overheid wordt steeds meer gebruiktgemaakt van games", aldus Overmars in het AD.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.