Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
De Campusbibliotheek Arenberg van de K.U.Leuven ontwikkelt een online cursus informatievaardigheden en een reeks modelopdrachten om studenten wegwijs te maken in het correct verzamelen en gebruiken van wetenschappelijke informatie. Dat project vloeit voort uit een studie die wetenschappelijk medewerker Ellen Martens samen met bibliothecaris Linda Stoop uitvoerde bij 500 eerstejaarsstudenten uit de groep exacte wetenschappen en uit bewegings- en revalidatiewetenschappen. Studenten, zo stelden Martens en Stoop vast, vertrouwen in de eerste plaats op de zoekmachine Google om hun informatie te vinden en komen geregeld terecht op, bijvoorbeeld, de internetencyclopedie Wikipedia. Vaak nemen ze blindelings over wat daar staat, terwijl enige kritische zin toch op zijn plaats is. Het opzoeken zelf – het invoeren en combineren van de juiste zoektermen – verloopt ook niet altijd even vlot.Tweede vaststelling: studenten plegen geregeld onbewust plagiaat. Driekwart van hen vermeldt een bron als ze teksten van een andere auteur letterlijk overnemen. Maar zodra ze die teksten gaan navertellen in hun eigen woorden, daalt die bronvermelding naar 25 procent. Dat is niet altijd slechte wil, zegt Martens, het is vaak gewoon omdat ze nooit geleerd hebben wanneer ze precies een bron moeten vermelden.
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.