Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 03-05-2007 | Article Rating | (2) reacties

Congres over Second Life

De virtuele wereld Second Life heeft de aandacht getrokken van opleiders en opleiders. Zo opende de Vrije Universiteit uit Amsterdam bijvoorbeeld op 1 maart een vestiging op Second Life (SL). Op de site van de VU wordt daarover gezegd:

“De aanwezigheid van de VU in Second Life is van experimentele aard. De VU wil met deze aanwezigheid ervaring opdoen met het fenomeen virtuele werelden en onderzoek doen naar de betekenis van virtuele werelden voor de samenleving. Ook wil zij onderzoeken in hoeverre Second Life een geschikt platform is voor het vormgeven van onderwijs en onderzoek. Op korte termijn breidt de VU haar aanwezigheid in Second Life uit en worden er diverse activiteiten op het VU-eiland georganiseerd.”

Gegeven deze initiatieven is het jammer dat het congres van Euroforum 'Second Life: virtueel leven onder de loep' geen aandacht besteedt aan de vraag wat SL voor leren en opleiden kan betekenen. Toch lijkt het congres interessant voor geïnteresseerden en verantwoordelijken voor e-learning. Zo maakt Jeroen Mirck van het blad Adformatie in de eerste plenaire sessie een rondgang door Second Life en staat hij stil bij de belangrijkste ontwikkelingen. In de afsluitende sessie gaat Justin Bovington - Creative Director van Rivers Run Red - in op de toekomst van internet. Tussen deze twee presentaties in wordt er in zowel plenaire als parallelsessies stilgestaan bij de geleerde lessen. Voldoende interessants voor wie meer wil weten over de mogelijkheden van deze driedimensionale wereld. Het programmam van het congres kan worden bekeken op de website van Euroforum.
 
Eerder hebben we op e-learning.nl al aandacht besteed aan Second Life, zoals in een korte bespreking van het online artikel Another Life: Virtual Worlds as Tools for Learning, in de aankondiging van de opening van de VU en over Thomson NETg die Second Life gebruikt als PR-stunt.

Second Life zelf promoot de mogelijkheden van e-learning op de eigen site als volgt:

“Second Life provides a unique and flexible environment for educators interested in distance learning, computer supported cooperative work, simulation, new media studies, and corporate training. Second Life provides an opportunity to use simulation in a safe environment to enhance experiential learning, allowing individuals to practice skills, try new ideas, and learn from their mistakes. The ability to prepare for similar real-world experiences by using Second Life as a simulation has unlimited potential!”

Wilfred Rubens vermeldt op zijn weblog de oprichting van een "Angel Learning Isle" dat op 15 mei aanstaande wordt gelanceerd.

"Angel Learning Isle was built specifically for experimentation in the use of virtual collaboration technologies in online learning," said Ray Henderson, chief products officer, Angel Learning. "Our first goal was to create a place for faculty and learners new to Second Life to get their bearings and practice new navigational and communication skills."

Voldoende redenen voor opleiders om de ontwikkelingen op Second Life in de gaten te houden. Wellicht is het congres van Euroforum een eerste stap om met deze virtuele wereld vertrouwd te raken.


 


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Dylan Nagel
Van Dylan Nagel | 03-05-2007
Soms vraag ik me af waarom zelfs de opleidingen en onderzoeksinstellingen voor makkelijk kiezen en alleen Second Life onderzoeken. Er is een heel scala aan virtuele werelden, en sommige lijken stukken beter geschikt voor e-learning. Ik hoop ook dat er niet zozeer een handleiding over Second Life uit het onderzoek komt, maar eerder een objectieve lijst met gegevens of aanbevelingen over e-learning in virtuele werelden. Zelf zou ik heel graag zien dat met deze gegronde theorie een nieuwe virtuele wereld wordt gebouwd. Ik zou daar zelf ook graag mee aan de slag gaan als ontwikkelaar.
Harm Weistra
Van Harm Weistra | 03-05-2007
Eens met de reactie van Dylan. Second Life is een geschikt middel om kennis te maken met het fenomeen virtuele werkelijkheid. Maar of Second Life uiteindelijk de (enige) omgeving is voor formele opleidingssituaties, lijkt me sterk. Het ligt voor de hand dat er gesloten/besloten virtuele werelden komen, waar een groep lerenden met elkaar kan interacteren, zonder te worden lastiggevallen of afgeleid door de wereld om hen heen. Maar ik kan me ook voorstellen dat lerenden - net als in de 'echte' wereld - zowel leren in besloten omgevingen als in de dagelijkse praktijk. Dat zou er voor pleiten dat zij heen en weer kunnen bewegen tussen de afgesloten en de open virtuele wereld.
Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.