Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 27-04-2007 | Article Rating | (0) reacties

Podwalking

Vrijdagmiddag 16 maart jl vetrokken 13 studenten van de opleiding Media & Entertainment Management voor een opmerkelijk experiment: Podwalking. Allemaal luisterden ze naar een marketingboek van de Amerikaanse marketinggoeroe Seth Godin, onderdeel van de verplichte literatuur van deze differentiatieminor. "Individueel boeken beluisteren, collectief wandelen en na afloop vergelijken we de inzichten," volgens docent Hennie van Kuijeren, “de uitkomst voor de overdrukke student."

Neurotransmitters
Al vaker is geconstateerd dat audioboeken hulp kunnen bieden voor de gehaaste generatie, veel gehoord nadeel is echter de verveling die toeslaat onder het luisteren. "Thuis voor de TV of achter de computer dwalen je gedachten snel af. Ik heb ontdekt dat wandelen én luisteren een geweldige combinatie is; door de beweging komen er neurotransmitters vrij waardoor de opname van het gesproken woord verbeterd wordt en door de beweging verveel je je geen moment. De effectiviteit van kennisopname is intens.”

De meeste studenten vonden dat ook, tenminste als je na afloop de commentaren beluistert: “Reaches brain cells that other books don’t”, commentarieerde één van de studentes. Kristian Nilsen, student uit Noorwegen: "I've never done this before, but this is much easier to concentrate, when reading a book I get distracted."

Daan van Lith vindt zeker dat het beter werkt dan gewoon thuis een audioboek luisteren: "je kunt je beter concentreren, je neemt het beter op, die theorie gaat helemaal op. Je hebt geen afleiding van TV, telefoon, geen andere mensen, er is niks dat je stoort. Ga dit zeker vaker doen".

Anderen vonden de beweging en de natuur het grote voordeel, "niemand stoort me, ik kom in een flow tijdens het luisteren". Een initiatief dat zeker de komende maanden zal worden herhaald, van Kuijeren overweegt de Podwalks volgend jaar te laten inroosteren, daarmee het ontlezen te ontzenuwen.

Nieuwsbron: INHOLLAND Nieuwsbrief (23 maart 2007)

 
 


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.