Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Teams worden in toenemende mate gezien als bron voor kennisontwikkeling. Het effect is dat CoPs de wind mee hebben, maar of dit een goede ontwikkeling is, blijft de vraag zolang niet duidelijk is of en wanneer samenwerkend leren effectiever is dan andere vormen van leren. Van den Bossche, e.a. (2006) proberen helderheid te scheppen in hun artikel over de sociale en cognitieve factoren die hierbij een rol spelen.
Doel is een theoretisch kader te ontwikkelen voor samenwerkend leren met ......
"both an understanding of how socio cognitive processes give rise to cognitive development and an understanding of the social, interpersonal dimension of teamwork." (p. 491).
Uit het onderzoek komt naar voren dat samenwerkend leren inderdaad leidt tot een grote mate van kennisontwikkeling en kennisdeling in de groep, dat wederzijdse afhankelijkheid en vertrouwen een positieve rol spelen, dat doelgerichtheid van belang is en het besef dat een groep meer is dan de som der delen.
Het lijkt erop dat Bossche e.a. een goede aanzet hebben geleverd voor verder onderzoek in het nog wat mistige veld van samenwerkend leren.
Van den Bossche, P., Gijselaers, W., Segers, M., Kirschner, P. (2006). Social and Cognitive Factors Driving Teamwork in Collaborative Learning Environments: Team Learning Beliefs and Behaviors. In: Small Group Research, Vol. 37, pp. 490–520
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.