Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Digitale boeken zijn effectiever zijn dan de traditionele juf-leest-voor-methode. Dit blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Sardes in opdracht van Kennisnet Ict op school, Edict en Stichting Lezen.
Leerlingen die luisteren naar een op de computer voorgelezen boek met bewegende beelden, vergroten hun woordenschat tot wel zes woorden per dag. Hiermee bewijzen de zogeheten interactieve Levende Boeken hun waarde tegenover de ouderwetse juf-leest-voor-methode waarbij kinderen tot drie woorden per dag leren.
Zowel leerkrachten als leerlingen blijken erg enthousiast te zijn over deze zogenaamde 'levende boeken'. Behalve effecten op de woordenschat blijken deze boeken ook de concentratie te verhogen en het denken te stimuleren. Verder signaleren leerkrachten vooral dat zogenaamde 'taalzwakke' leerlingen met de digitale boeken een extra taalimpuls krijgen. Hun woordenschat en taalbegrip stijgen zienderogen. Een laatste voordeel is dat leerlingen 'al doende' leren werken met computers.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.