Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Er zijn maar weinig mensen die warm lopen voor evaluatie. De argumenten zijn: het is moelijk, het levert te weinig op en het kan tegen je gebruikt worden. Evaluatie is echter wel het middel om beter zicht te krijgen op een vernieuwing als e-learning. De vraag is echter hoe doe je dat zonder appels met peren te vergelijken?
Sener (2006) geeft in zijn artikel 'Effectively Evaluating Online Learning Programs' aan waarom het fout gaat en wat je eraan kunt doen. Belangrijke conclusie is dat de kijk op onderwijs bepalend is voor de invulling en waardering van de evaluatie. Om te beoordelen of een leerling goed bezig is geweest in bijvoorbeeld een 'online community of inquiry' speelt de 'connectedness' van de student een belangrijke rol. Wordt die leerling alleen individueel beoordeeld, dan gaat er iets fout.
Misvattingen over e-learning beïnvloeden dus de wijze waarop een evaluatie wordt opgezet en gekwalificeerd. Dit inzicht is niet helemaal nieuw, maar belangrijk genoeg om het in het achterhoofd te houden. Sener geeft aanwijzigen die moeten voorkomen dat u in dezelfde evaluatieval trapt.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.