Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 08-11-2006 | Article Rating | (0) reacties

Onderzoek naar leren volgt geen rechte lijn

Onderwijsonderzoek ontwikkelt zich niet in eenzelfde rechte lijn als bijvoorbeeld de technologie zich ontwikkelt, stelt Leo Plugge van SURF in een interview aan Online Educa.

"Onderzoek betekent voortbouwen op eerdere resultaten. ICT doet dat met succes." Plugge wijst er op dat research & development in de ICT er in slaagt de snelheid van chips elke 24 maanden te verdubbelen (wet van Moore) en de opslagcapaciteit van harde schijven elke 12 maanden (wet van Gilder). "Boekt onderwijsonderzoek dezelfde vooruitgang?", vraagt Plugge zich af? Om die vraag te beantwoorden met: "Ik denk het niet. Integendeel, het lijkt er op dat onderwijsonderzoek steeds weer opnieuw begint waar anderen al decennia eerder zijn opgehouden." Plugge haalt onder andere het sociaal constructivisme, dat voortbouwt op de gedachten van Vygotski en Galperin en dat als een belangrijke onderbouwing wordt gezien voor het Nieuwe Leren. "Het sociaal constructivisme heeft sinds Vygotski en Galperin niet veel voortuitgang geboekt", vindt Plugge. "We veranderen regelmatig de vorm en een deel van de inhoud van het onderwijs, maar wordt het onderwijs daarmee beter? Ik ben daar niet van overtuigd, vooral ook omdat er geen maatstaf is om de vooruitgang te meten." Het interview de website van Online Educa is een voorbereiding op het congres dat van 29 tot en met 1 december in Berlijn wordt gehouden.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 07-05-2022

Hoe de pandemie ons leren veranderde

De corona pandemie heeft een grote invloed op onze manier van leren. Helma van den Berg deelt haar mening.