Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Willem-Jan van Elk (Verdonck, Klooster & Associates) doet een lezenswaardig verslag van twee boeken die hij recenseert en beschrijft op de SURF-site: http://e-learning.surf.nl/e-learning/boekenensites/3743
Het gaat hierbij om het boek "Generatie Einstein", van Inez Groen en Jeroen Boschma (Communicatiebureau Keesie) en "Homo Zappiens", van Wim Veen en Ben Vrakking (TU Delft). Opvallend zijn de overeenkomsten die hij ziet tussen de manier waarop in beide boeken de netgeneratie wordt beschreven. Hij schrijft: "Deze generatie is opgegroeid in een beeldcultuur en gewend (gericht!) te zappen en surfen. Zij kunnen daardoor omgaan met discontinue informatie en daaruit ‘het geheel’ afleiden. Ze accepteren dat je niet alles kunt (en hoeft) te weten. Zij leren door proberen, vaak in samenwerking met anderen."
Of dit nu wetenschappelijk te onderbouwen is of niet, dit is een beschrijving die ikzelf wel sterk herken. Maar hoe je nu het onderwijs het beste op hen aan kunt passen, dat is een wezenlijk andere vraag. Waarbij het aansluiten bij de belevingswereld van de lerenden niet hetzelfde is als ondersteuning of optimalisering van leerprocessen, en de functie van nieuwe media in dit kader sterk kan verschillen.
'Wanneer het gaat om methode of de media, wint de methode', zo is de jaren 90 reeds alom bewezen', placht mijn oud-collega Edy Boot (TNO) bij herhaling te zeggen. Ik neig er sterk naar het met hem eens te zijn. Wat niet wegneemt dat er veel mooier, activerend en authentiek onderwijs kan worden ontwikkeld dan gemiddeld nu het geval is. Met een range aan zeer bruikbare hulpmiddelen.
Voor verdere discussie wordt een ieder uitgenodigd op ww.homozappiens.nl
Arja Veerman
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.