Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 17-08-2006 | Article Rating | (0) reacties

Kennissamenleving vraagt andere rol universiteiten

In de huidige kennissamenleving kan de universiteit niet meer volstaan met haar traditionele rol in onderzoek en onderwijs. Vooral in de technische en toegepaste disciplines heeft ze grote kansen om leidend te worden in (regionale) innovatie en haar studenten te stimuleren tot leven lang leren.  Aldus een bericht in Scienceguide, dat gebaseerd is op een artikel van drie Duitse wetenschappers.

Zij pleiten ervoor dat het onderwijsconcept van universiteiten moeten veranderen. In het dominante onderwijsconcept wordt er volgens deze auteurs nog steeds onterecht van uitgegaan dat het de professor is die kennis bezit en deze moet overdragen.

In a highly differentiated world full of open ended and ill-defined problems it is rather unlikely that an individual (professor) or an academic organization (faculty) alone will possess sufficient knowledge to foster learning among students and practitioners sufficiently.

De Duitse wetenschappers -die zich deels baseren op het werk van Lave en Wenger- breken daarnaast een lans voor het betrekken van sociale netwerken en de beroepspraktijk bij het onderwijs en onderzoek.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Geen artikelen gevonden

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.