Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 28-07-2006 | Article Rating | (0) reacties

Amerikaans parlement verbiedt interactieve websites op scholen

Onverwacht heeft het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden gisteren massaal ingestemd met de zogenaamde Deleting Online Predators Act (DOPA). Deze wet heeft grote gevolgen voor het gebruik van Internet op scholen en bibliotheken.

Deze wet beoogt kinderen te behoeden voor ongewenste uitingen binnen chatrooms en social networking sites zoals MySpace. Scholen en bibliotheken die federale Internet subsidies ontvangen worden verplicht om de toegang tot interactieve websites onmogelijk te maken. Dat betekent dat ook weblogs, podcast websites en websites zoals Flickr niet meer toegankelijk worden, en dus nog nauwelijks voor educatieve doeleinden kunnen worden gebruikt.

Critici van deze wet wijzen er op dat je op een pedagogische manier met ongewenste uitingen om moet gaan. Het middel van verbod is erger dan de kwaal.

Andy Carvin heeft enkele kritische reacties op zijn weblog verzameld. De president van de American Library Association stelt onder meer

This unnecessary and overly broad legislation will hinder students’ ability to engage in distance learning and block library computer users from accessing a wide array of essential Internet applications including instant messaging, email, wikis and blogs.

Blogger Wesley Fryer noemt het besluit "the biggest example of digital immigrants being disconnected to the REAL world that I have ever heard of". Edublogger Will Richardson is niet minder dan woest, ook op de Amerikaanse media die een hetze schijnen te hebben gevoerd regen sites als MySpace :

I’m really pissed at the media on a number of levels, first for they way they have sensationalized the whole MySpace issue into ratings by pumping up shows that “catch” online predators and stories that almost celebrate the ignorance of kids who aren’t being taught not to trust the people they meet online and to keep personal information private. They’ve preyed on the ignorance of the masses who really aren’t paying close attention and just scared them into thinking that there is danger at every turn, when in reality our kids are more at risk for sexual predation from their family members than online.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.