Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
De volgende week woensdag kruist Mickey Huibregtsen, senior counsel bij PriceWaterhouseCoopers, de degens met hoogleraar Frits van Oostrom over het wezen van de universiteit. Als schot voor de boeg heeft Huibregtsen de bijdrage Universiteit op weg naar virtueel instituut geschreven.
In deze bijdrage stelt Huibregtsen dat universiteiten zich met name moeten focussen op drie dimensies.
De eerste dimensie betreft de ontwikkeling dat universiteiten niet meer traditioneel aan locatie gebonden zijn voor de uitvoering van hun taken, maar meer en meer via Internet studenten opleiden.
De student zal bij de expansie van deze dimensie écht centraal gaan staan, want als virtueel instituut komt de universiteit bij de student en niet de student naar het instituut op locatie. Ook dat is een verandering die fundamenteler is dan vaak gedacht wordt, zo valt mij op.
De tweede dimensie is dat universiteiten zich steeds meer richten op "een leven lang leren":
Heel onlangs merkte ik bij een intern seminar bij McKinsey dat men bijvoorbeeld niet meer spreekt over trainingsprogramma’s voor medewerkers. Dat heet nu participatie en inspanning voor ‘learning’. Een klein verschil in taalgebruik, maar een fundamenteel andere manier van kijken schuilt daarin.
De derde en laatste dimensie heeft betrekking op een toenemende interactie en verwevendheid van de universiteit met andere actoren in de samenleving.
Bron: Science Guide
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.