Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 04-12-2005 | Article Rating | (0) reacties

Online Educa 2005: E-learning in het MKB

In één van de laatste sessies gingen twee sprekers in op de mogelijkheden en belemmeringen van de toepassing van e-learning in het Midden- en Kleinbedrijf.

Graham Attwell besprak in een hoog tempo de resultaten van een Europees onderzoek . Hij gaf aan dat online cursussen en trainingen binnen het MKB nauwelijks wordt gebruikt. Binnen MKB's is er nauwelijks sprake van beleid ten aanzien van leren. Ook maken managers zich niet druk om officiële kwalificaties (als medewerkers het werk maar goed uitvoeren). E-learning interesseert hen ook niet veel. Maar binnen MKB's wordt ICT wel gebruikt voor informele vormen van leren, bijvoorbeeld gericht op probleemoplossing. Attwell noemde Google de belangrijkste e-learning applicatie binnen het MKB.

Je kunt daarbij de vraag stellen of dan sprake is van e-learning. Volgens Attwell wel:

  • De activiteiten zijn doelgericht.
  • De activiteiten worden sterk beïnvloed door de context.
  • Vaak leiden de leeractiviteiten tot gedragsverandering.
  • Er wordt een persoonlijke "knowledge base" ontwikkeld.
  • Werknemers ontwikkelen deze kennis gezamenlijk, leren vindt plaats vis sociale interactie (je vertelt aan collega's wat je hebt ontdekt).

De meeste e-learning oplossingen, zoals we die kennen, passen volgens Attwell niet bij de wijze waarop binnen het MKB wordt geleerd. Hij ziet meer heil in zogenaamde "social software" (zoals weblogs en wiki's).

Attwell ging ook in op beleidsmaatregelen om e-learning in het MKB in te voeren. Volgens hem is hierbij sprake van "one size does not fit all": differentiatie is noodzakelijk. Een compleet overzicht is te vinden nin zijn powerpointpresentatie.

De tweede spreker, Michael Repnik, ging ook in op oorzaken waarom e-learning binnen het MKB nauwelijks aanslaat. Volgens Repnik komt dit onder andere omdat het MKB minder kapitaalkrachtig is, minder bewust is van de voordelen van e-learning en omdat bedrijven vaak een zeer specifieke behoefte heeft. Repnik stelde dat MKB's meestal wel voldoende computers en Internetverbindingen hebben, maar dat hun ICT-infrastructuur onvoldoende is om "zware" e-learning applicaties te kunnen "draaien".

Volgens Repnik is het nodig dat e-learning aanbieders zich meer focussen op het MKB, onder meer door het informele leren te ondersteunen. Ook is het noodzakelijk dat de juiste content wordt gebruikt en eenvoudige technologie. In dit kader verwees hij naar een studie over "Rapid content creation tools". Ook adviseerde Repnik samenwerking met netwerken van MKB's (organisaties die het vertrouwen genieten van het MKB).

Hij gaf ook het voorbeeld van Siemens die door hen ontwikkelde, kwalitatief goede online content (over beveiliging van informatie) goedkoop beschikbaar stelde aan het MKB.

Al met al zijn er volgens Attwelle en Repnik wel kansen voor e-learning in het MKB. Opvallend is overigens dat het MKB in de VS wel veel vaker gebruik maakt van een leermanagementsysteem. Volgens Repnik zijn Amerikaanse MKB's meer bereid om in ICT te investeren dan Europese bedrijven uit het MKB.

Meer informatie over de Online Educa?

Wilfred Rubens, rubens@e-learning.nl


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.