Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 01-11-2005 | Article Rating | (1) reacties

Learning 2005: extreem, informeel en een degelijk instructional design

Chocoladecake en nog veel meer zoets als ontbijt; een mooi begin van de eerste echte conferentiedag. Om 8.00 uur begint de eerste sessie. Is er deze dag nog meer extreems te beleven buiten de versnaperingen?

Elke deelnemer kan uit vele parallelsessies kiezen. Soms is het een discussiesessie maar het kan ook een case-studie zijn of een presentatie. Het aantal mensen per sessie loopt uiteen van 20 tot 200. Opvallend is de grote belangstelling voor Gamebased learning en Wiki's. Mensen zitten op de grond, zo vol is de zaal!

 

De eerste sessie had als titel "Learning Rant: We Use Too Many Words!" Het ging over de manier waarop we leerteksten beter kunnen structureren. Ik had gehoopt dat het rendement van visualisaties zou worden belicht en de rol van grafische vormgevers bij het ontwikkeltraject. Hier koos men voor het optimaliseren van een oude methode. Niet echt extreem.

Bij de presentatie van Bob Pike getiteld "Add Pizzazz to Classroom and e-Learning" zagen we hoe het ook kan. Bob gaf aan dat we niet gemakszuchtig iets moeten aanbieden omdat de nieuwe generatie 'het nou eenmaal zo wil'. We moeten als ontwikkelaars kritisch kijken wat het meeste leerrendement oplevert. Hij maakt op een zeer motiverende wijze duidelijk dat leren gaat over het ontsteken van een vlam waarbij je onderwijskundige principes toepast. Ook bij e-Learning komt degelijk instructional design op de eerste plaats.

Tijdens de plenaire sessie wordt een admiraal Moran van de Navy geïnterviewd. Hij geeft aan dat het beleid ten aanzien van leren en opleiden dramatisch is omgegooid. Iets wat ze vandaag tegenkomen aan problemen in Irak (bijvoorbeeld een nieuw type bom) moet morgen als leerobject worden aangeboden. Er moet op een laag niveau snel worden geschakeld zonder bureaucratische belemmeringen. Dit vergde een stevige organisatieverandering. De volgende stap is de transitie van een aanbodgestuurde manier van leren naar een vraaggestuurde manier.

Jay Cross bepleit de aandacht voor informeel leren aangezien uit onderzoek blijkt dat dit de belangrijkste vorm van leren te zijn als we kijken naar het rendement op de werkplek (70% van wat we leren, leren we op een informele manier). Uit een vraag uit het publiek blijkt dat wij opleiders moeite hebben met het faciliteren in plaats van het strikt sturen van het leerproces: "hoe kunnen we het informele leren beter controleren? Met andere woorden formaliseren?".

 

Jay Cross

De auteur Steven Johnston van het prikkelende boek 'Everything Bad Is Good For You' deelt met ons zijn visie op de nieuwe generatie lerenden. Door het spelen van games blijkt een aantal complexe mentale vaardigheden te worden aangeleerd. Als voorbeeld geeft hij Sims. Onze generatie moet erkennen dat het spelen van videogames vergelijkbaar is met schaken. Het is zoals Johnston zegt een 'mental workout'. En de kids doen het graag! Is Extreem leren dan misschien leren waarbij we niet eens realiseren dat we leren? Moet leren niet per definitie uitdagend en prikkelend zijn?

  

Lees ook:

Marcel de Leeuwe, learning consultant bij Stoas Intermedia
mlu@stoas.nl  


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Kaycie
Van Kaycie | 11-05-2011
Cool! That's a clever way of lokiong at it!
Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.