Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 31-10-2005 | Article Rating | (0) reacties

Learning 2005: de aftrap

Elliott Masie opent om op zondagavond 19:30 uur onder begeleiding van een swingende band uit New Orleans, op ontspannen wijze zijn Learning 2005 conferentie. Zo'n 1600 deelnemers kijken naar het immense podium en twee gigantische schermen. Masie start met het thema van de conferentie: Extreme learning. Veranderingen dwingen ons hiertoe. Een belangrijke verandering in opleidingenland is de ontwikkeltijd. Leerinhoud moet steeds sneller worden ontwikkeld. Jaren geleden mocht de ontwikkeling van een training 18 maanden duren, nu 18 dagen.

 

Tijdens de conferentie worden veel nieuwe technieken gebruikt; wiki's, blogs, virtuele werelden, sms, pod- en videocasts en voting tools. Dit laatste wordt tijdens de aftrap ook gebruikt. Iedereen heeft een soort creditkaart met toetsjes gekregen. Tijdens een presentatie kan iedereen een antwoord geven op een vraag, dit antwoord wordt direct zichtbaar. Opeens schrikken we op door een 'virtuele lerende' die op het scherm verschijnt . Deze realtime animatie gaat mensen interviewen en gaat vanuit het perspectief van de lerende kritische vragen stellen aan sprekers en deelnemers. Het is de virtuele luis in de pels die ons opleiders alert houdt.

Masie geeft aan dat het bij Extreme learning gaat om de snelheid van ontwikkelen, personalisatie en het verhogen van de intensiteit van leren. De leerervaring moet je raken!

So far, so good. Niets echt iets nieuws onder de zon. De start is flitsend en kenmerkt zich door veel interactie. Je moet reageren op vragen (handen omhoog!) en veel praten met anderen. Een spontaan interview met een 19 jarige lerende legt voor mij echter bloot dat de uitdaging zit in het vertalen van de veranderende vraag van onze afnemers, de lerenden. Daar moeten we een antwoord op hebben! De nieuwe generatie leeft, leert en communiceert extreem anders. De nadruk ligt tijdens de aftrap nog teveel op de techniek.

 

Bij de conferentie is een 'Extreme Learningland'. In deze gigantische zaal staan een heleboel PC's, een klimwand, opblaasstoelen, videoschermen, leestafels en borden waarop je vragen rond een bepaald thema kunt opschrijven en spontane communities kunt vormen. Hier wordt al veel gebruik van gemaakt. Learning2005 is met al deze werkvormen en hulpmiddelen een gevarieerde en krachtige leeromgeving.

Laten we eens kijken hoe extreem het leren wordt en hoe vaak de virtuele lerende ons op de vingers tikt! 

Lees ook:

Marcel de Leeuwe, learning consultant bij Stoas Intermedia
mlu@stoas.nl  


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.