Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 29-09-2005 | Article Rating | (0) reacties

SVB werkt aan verbetering dienstverlening met online simulatie van Simenco

De Sociale Verzekeringsbank heeft 2005 uitgeroepen tot het Jaar van de Klant. De grote uitvoerder van onder meer het ouderdomspensioen AOW, de nabestaandeuitkering Anw en de kinderbijslag, heeft voor al haar 3.600 medewerkers een intern verbeterprogramma uitgevoerd met medewerking van Simenco. Dit Amsterdamse bureau is gespecialiseerd in de ontwikkeling van simulaties.

De 4,6 miljoen SVB-klanten moeten op tijd krijgen waar ze recht op hebben. En zeer belangrijk: op een klantvriendelijke en servicegerichte wijze. De SVB wil namelijk meer zijn dan een rechtmatige uitvoeringsinstantie die de regels kent en opvolgt. De SVB wil de beste publieke dienstverlener van Nederland zijn. Naast continu klanttevredenheidsonderzoek voert de SVB meerdere interne projecten uit die deze ambitie moeten realiseren. Simenco ontwikkelde een simulatie 'Dienstverlening' waarin alle SVB-medewerkers, van Raad van Bestuur tot front office, participeerden. Zojuist werden de laatste van de in totaal 250 sessies afgerond.

Na krap 5 maanden ontwikkeltijd en enkele pilots, gingen in maart 2005 de eerste sessies van start. Inmiddels is de laatste, 250ste sessie een feit. In 2 uur durende workshops kregen alle medewerkers van de SVB een 5-tal cases voorgelegd in een online simulatie. De beslissingen die de deelnemers namen om de cases 'op te lossen', resulteerden in scores op 5 dienstverleningsindicatoren: in- en externe klanttevredenheid, efficiency, rechtmatigheid en medewerkerstevredenheid. Voornaamste doel van de simulatie was om de SVB'ers te laten ervaren wat kwaliteit van dienstverlening betekent en welke bijdrage men daar zelf actief, individueel en collectief, aan kan leveren. Vergroting van het klantbesef dus, van topmanagement tot front office.

Dit werd gestimuleerd door de simulatie in te bedden in workshops over dienstverlening, ze actief te laten begeleiden door ambassadeurs ('speciale' medewerkers’) en breed in de organisatie te communiceren via onder meer posters en een KlantenKrant. Volgens Van der Maarel, Adviseur Corporate Communicatie SVB, heeft de simulatie gewerkt. ‘Medewerkers hebben door de workshops een beter beeld gekregen van wat dienstverlening in het geval van de SVB betekent en hoe ze zelf klantgerichter kunnen gaan werken. Er is hiermee een goede basis gelegd om de komende tijd op verder te bouwen.’

Simenco ontwikkelde de simulatie op maat voor de SVB en zij verzorgde, samen met opleiders van de SVB, de uitvoering van alle 250 workshops. Simenco is gespecialiseerd in de ontwikkeling en uitvoering van (online) simulaties voor onderwijs, bedrijfsleven en overheid.

Nikola Pavloff (Simenco)


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.