Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Een elektronische leeromgeving moet meer zijn dan alleen een pure ‘leer’omgeving. Het moet ook een omgeving zijn die sociale contacten uitlokt en ondersteunt. Dat stelt ir Karel Kreijns, promovendus aan de Open Universiteit Nederland in zijn proefschrift, getiteld ‘Sociable CSCL Environments: Social Affordances, Sociability and Social Presence’. Kreijns ontwikkelde een methodiek om van een zuivere leer-omgeving een sociale omgeving te maken waar studenten elkaar zien, kunnen aanspreken, een kletspraatje kunnen maken, enzovoorts... De meeste elektronische leeromgevingen zijn puur functioneel, volledig gericht op het leren. Onderwijskundigen komen echter steeds meer tot het inzicht dat dat onvoldoende is. Studenten moeten onderling sociale contacten opbouwen, elkaar gaan vertrouwen, een groepsgevoel krijgen… Dat vermindert de uitval van studenten, verhoogt motivatie en prestaties en vergemakkelijkt het samenwerken aan studietaken. Onderwijskundigen zoeken de oplossing dikwijls in een kennismakingsbijeenkomst waar iedereen elkaar een keertje ‘in het echt’ ziet. Voor het afstandsonderwijs, zoals de Open Universiteit Nederland biedt, is dat echter niet altijd mogelijk. Studenten zitten immers verspreid over het hele land. Volgens Kreijns is zo’n bijeenkomst ook niet per se nodig, op voorwaarde dat de leeromgeving anders wordt ingericht. Een plein met bankjes Kreijns vergelijkt een leeromgeving met een woonomgeving of een werkomgeving. De inrichting bepaalt of het een plaats is die aanzet tot contact of dat het een doodse, zakelijke omgeving blijft. Een plein met een paar bankjes, een koffieautomaat, een terras met zicht op voorbijgangers, een hangplek... Het zijn elementen die maken dat een omgeving gaat leven, die mensen ertoe aanzetten om op een informele, terloopse wijze met elkaar in contact te komen. Kreijns ontwikkelde een methodiek om ook in de leeromgeving dat soort elementen een plaats te geven en op die manier studenten elkaar te laten ‘ontmoeten’. Ir Karel Kreijns verdedigde zijn proefschrift op vrijdag 7 mei aan de Open Universiteit Nederland te Heerlen.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.