Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 27-05-2004 | Article Rating | (0) reacties

Promotieonderzoek: Een leeromgeving moet een hangplek hebben

Een elektronische leeromgeving moet meer zijn dan alleen een pure ‘leer’omgeving. Het moet ook een omgeving zijn die sociale contacten uitlokt en ondersteunt. Dat stelt ir Karel Kreijns, promovendus aan de Open Universiteit Nederland in zijn proefschrift, getiteld ‘Sociable CSCL Environments: Social Affordances, Sociability and Social Presence’. Kreijns ontwikkelde een methodiek om van een zuivere leer-omgeving een sociale omgeving te maken waar studenten elkaar zien, kunnen aanspreken, een kletspraatje kunnen maken, enzovoorts...

De meeste elektronische leeromgevingen zijn puur functioneel, volledig gericht op het leren. Onderwijskundigen komen echter steeds meer tot het inzicht dat dat onvoldoende is. Studenten moeten onderling sociale contacten opbouwen, elkaar gaan vertrouwen, een groepsgevoel krijgen… Dat vermindert de uitval van studenten, verhoogt motivatie en prestaties en vergemakkelijkt het samenwerken aan studietaken. Onderwijskundigen zoeken de oplossing dikwijls in een kennismakingsbijeenkomst waar iedereen elkaar een keertje ‘in het echt’ ziet. Voor het afstandsonderwijs, zoals de Open Universiteit Nederland biedt, is dat echter niet altijd mogelijk. Studenten zitten immers verspreid over het hele land. Volgens Kreijns is zo’n bijeenkomst ook niet per se nodig, op voorwaarde dat de leeromgeving anders wordt ingericht.

Een plein met bankjes
Kreijns vergelijkt een leeromgeving met een woonomgeving of een werkomgeving. De inrichting bepaalt of het een plaats is die aanzet tot contact of dat het een doodse, zakelijke omgeving blijft. Een plein met een paar bankjes, een koffieautomaat, een terras met zicht op voorbijgangers, een hangplek... Het zijn elementen die maken dat een omgeving gaat leven, die mensen ertoe aanzetten om op een informele, terloopse wijze met elkaar in contact te komen. Kreijns ontwikkelde een methodiek om ook in de leeromgeving dat soort elementen een plaats te geven en op die manier studenten elkaar te laten ‘ontmoeten’.

Ir Karel Kreijns verdedigde zijn proefschrift op vrijdag 7 mei aan de Open Universiteit Nederland te Heerlen.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 07-05-2022

Hoe de pandemie ons leren veranderde

De corona pandemie heeft een grote invloed op onze manier van leren. Helma van den Berg deelt haar mening.