Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 04-03-2004 | Article Rating | (0) reacties

"Goedemiddag, kan ik u helpen?"

Bright Alley Knowledge & Learning heeft voor de Bijenkorf een multimediale kassatraining ontwikkeld, waarmee nieuwe medewerkers op een snelle en motiverende manier de kassa leren bedienen.

Tot nu toe was een dergelijke training arbeidsintensief, omdat deze vaak één-op-één door een hoofdverkoper werd gegeven. De belangrijkste voordelen van de nieuwe kassatraining zijn volgens Petra Willems, hoofd Training & Opleiding van de Bijenkorf, "de tijdsbesparing voor leidinggevenden en medewerkers en de eenduidigheid waarop nieuwe medewerkers met de kassa leren omgaan. De nieuwe medewerker kan vanaf nu zélf de benodigde kennis opdoen in zijn/haar eigen tempo. Hij of zij oefent de verschillende kassahandelingen stap voor stap aan de hand van in beeld gebrachte winkelsituaties."

In samenwerking met de Bijenkorf heeft Bright Alley Knowledge & Learning het concept bedacht en de kassatraining ontwikkeld. Als didactisch uitgangspunt is gekozen voor casus gericht leren. Petra Willems: “Al direct bleek dat BA zich een goed beeld kon vormen van de cultuur en doelgroep binnen de Bijenkorf waardoor het concept goed aansloot bij de praktijk op de winkelvloer”.

De opdrachten worden gevisualiseerd door een rij klanten die elk een product komen afrekenen. De handelingen die de cursist moet uitvoeren op de kassa zijn afhankelijk van het type product dat de klant wil afrekenen of retourneren, en van de betaalwijze van de klant. Daarnaast moet een medewerker weten hoe hij fouten kan herstellen. De herkenbare situaties werken motiverend, en vergemakkelijken de transfer van het geleerde naar de werkpraktijk.
De opdrachten krijgt de cursist via een computerstem, en tegelijkertijd zijn ze op het scherm te lezen. De cursist kan de oefeningen echter ook zónder instructie doorlopen, en daarmee zelf differentiëren in de moeilijkheidsgraad. Daarbij geeft de kassatraining de cursist voldoende ondersteuning om de training geheel zelfstandig te doorlopen en relevante feedback om procedures ten aanzien van de kassahandelingen te leren.. De training eindigt met een toets om te zien of de cursist de praktijk beheerst.

De kassatraining is inmiddels in de filialen in gebruik genomen . Uit evaluaties blijkt dat cursisten de aanpak in de trainingsapplicatie als leuk en zeer zinvol ervaren, als een educatief computerspel. In de toekomst verwacht de Bijenkorf bovendien dat door deze manier van trainen het aantal fouten aan de kassa omlaag gaat.

Over Bright Alley Knowledge and Learning
Bright Alley Knowledge & Learning is onderdeel van NOB en de Ewijcksgroep en gespecialiseerd in het overdragen en delen van kennis met behulp van multimedia en internet. Het werkt onder andere voor Ricoh Europe, Heineken, GlaxoSmithKline, KLM, Ahrend, Kon. Marine, Politie, Gemeente Amsterdam, Gemeente Den Haag, CWI, ING, Nike en Vendex/KBB.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.